نوشته شده توسط : علی پور

گاو
نژاد برواون سوییس نژاد گاو برواون سوییس قدیمی ترین و دو‌مین گاو والا شیری عالم پس از نژاد هلشتاین می باشد .

گاو
نژاد برواون سوییس حدودا ۵۹۰۰ لیتر تولید شیر دارد درصد
چربی شیر آن ۴٫۱ وزن
گاو ماده ۶۳۶ کیلوگرم و وزن گاو نر ۹۰۹ کیلوگرم گاو
نژاد برواون سوییس گاو
نژاد برواون سوییس گاو
نژاد شورت هورن Shorthorn نژاد شورت هورن نیز از دیگر نژاد های دارای شهرت گاو شیری در عالم میباشد که خاستگاه آن میهن انگلستان میباشد .

ماشین آلات تولید خوراک دام

ایجاد شیر این نژاد در حدود ۵۱۲۰ لیتر بوده که درصد چربی این شیر حدودا ۳٫۶۵ درصد هست .
وزن گاو ماده شورت هورن ۶۳۶ کیلوگرم و وزن گاو نر ۹۵۵ کیلوگرم می باشد .
گاو
نژاد شورت هورن Shorthorn گاو
نژاد شورت هورن Shorthorn معرفی
نژادهای گوشتی گاو در جهان مشهورترین نژادهای گاوهای گوشتی در دنیا نژادهای هرفورد، براهما، برانگوس، شورت هورن، آنگوس، گالووی، لیموزین و سیمنتال می باشند .

نژاد
گاو هرفورد نژاد گاو هرفورد بهترین نژاد گاو گوشتی دنیا هست که خاستگاه آن مرزو بوم انگلستان می باشد .

رنگ بدن این نژاد گاو قرمز‌رنگ و صورتی سفید دارد .
گاو نژاد هرفورد دوچندان مقاوم بوده و در مورد چرا بضاعت و توان بالایی دارااست .
وزن
گاو نر بالغ بر ۸۳۴ کیلوگرم و بالغ ۵۴۴ کیلوگرم نژاد
گاو هرفورد نژاد
گاو هرفورد نژاد
براهمن Brahman یکی دیگر از نژاد های گاو گوشتی مشهور نژاد براهمن می‌باشد که خاستگاه آن مرزو بوم هندوستان است . در هندوستان این گاو های کوهان دار به اسم گاو زیبو آوازه داشتند . ابعاد چند از گاوهای این نژاد به ایالات متحده برده شدند و پس از تلاقی با نژاد های دیگر به نژاد برهمن دارای اسم و رسم شدند .

وزن گاو نر بالغ بر ۹۹۸-۷۲۶ کیلوگرم و وزن گاو ماده بالغ ۶۳۵-۴۵۴ کیلوگرم می باشد .
گاوهای برهمن اکثر وقت ها خاکستری بوده و در موقعیت گرم مقاومت بالایی دارا‌هستند .
نژاد
براهمن Brahman نژاد
براهمن Brahman گاو
نژاد برانگوس از دیگر نژاد های گاو گوشتی در دنیا می توانایی به نژاد برانگوس اشاره کرد که حاصل تلاقی دو نژاد براهمن و آنگوس می باشد . این گاوها فاقد شاخ و کوهان میباشند .

 



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

3- نژادهای شیری : دقت به این که درآمد زایی و اقتصادی بودن واحددامداری به میزان گوشت تولیدی بستگی داراست اما نژادهایی همچون قزل ، فشندی، لری ، ماکوئی ٬ هرکی، بهمئی ، مغانی ودالاق جز نژادهایی از گوسفندان مستقر میباشند که از شیردهی قابل توجهی برخوردار هستند . لذا در رخ برنامه های اصلاحی می بضاعت ایجاد شیر این نژادها را تا رقم 220 کیلوگرم در سال افزایش اعطا کرد . بره های این قبیل نژاد ها که دارنده دنبه مالامال چرب و اسکلت بندی توانا می باشند پرسرعت خیس از بره های دیگر نژادها ی ساکن با دنبه لبریز چرب رشد می نمایند . با دقت به این که طول عمر میش های شیر ده دوچندان می‌باشد لذا بخش بزرگی از نتاج آن ها به تیتر دام کشتاری بایستی قضیه به کار گیری قرار گیرد .
پروار
بندی : پرواربندی بایستی به تیتر یک اصل زمینه دقت قرار گیرد و مراد از ایجاد گوشت گوسفندی، می بایست ایجاد گوشت بره مد نظرباشد . گوشت حاصل از میش خذفی ، قوچ و بره های اخته گردیده و معوملاًارزان و کیفیت پایینی دارند . لذا پرواربندی این دسته دامها پیشنهاد نمی شود زیرا هزینه های بالا رفته و برای ارتقاء یک کیلوگرم وزن زنده باید دوبرابر نیاز غذایی یک بره مواد غذایی غذایی برای حیوان تامین شود . درضمن علوفه مصرفی دام به جای گوشت تبدیل به چربی خواهد شد . در مرز و بوم ما نزدیک به یک هفتم گوشت تولیدی گوسفند از بره حاصل می شود و تعداد بره های ذبح شده هم نزدیک به یک سوم کل گوسفندان کشتاری می‌باشند از هر بره حدود 7 تا 8 کیلوگرم گوشت بدست می آید که این مقدار در مقایسه با کشورهایی که از حیث تولید گوشت گوسفندی حائز اهمیت اند رقم پایینی میباشد .
با
توجه به اصل مسئله حیث یعنی ایجاد گوشت بره به جای گوشت گوسفندی ، پیشنهادات ذیل قابل طرح می باشد : 1- افزایش ساخت بره به ازای هر راءس میش (3/1 بره در سال و افزایش درصد دوقلو زایی ) .
2-
کاهش تلفات در بره های تولیدی تا رسیدن به سن کشتار (تلفات بایستی در تحت 5 درصد محافظت شود) 3- حذف زیادی از بره های تولیدی و جایگزینی نسبت یه خرده از بره ها به جای گله مادری به شرط استفاده از تکنیک های جدید که تولیدبیشتر از دام کمتر را انگیزه قرار می دهد و شایسته ترین منش استعمال از هورمون تراپی و تلقیح تصنعی می باشد .
4- اجرای برنامه درست و مطلوب پرواربندی در بره ها به مراد رساندن وزن جنازه آنان به 20 کیلوگرم یک اصل قابل اعتنا در ایجاد گوشت گوسفندی هست . می بایست بره های کشتاری و بره های داشتی از بدو تولد تا سن چهار ماهگی ذیل پروار ویژه و سیستم تغذیه ای مطلوب قرار گیرند .

ماشین آلات تولید خوراک دام
این زمینه از یک طرف روشی برای کنترل مخلوط گله و از طرفی برای بالا بردن اندازه گوشت تولیدی بره تا سن چهار ماهگی میباشد ، آن مدل از بره هایی که از رویش نیکی برخوردار می‌باشند بایستی برای باروری جدا شوند و سایر هم به زمان 3 تا 4 هفته زیر تغذیه پایانی قرار گرفته و به عنوان بره کشتاری مسئله دقت قرار گیرند .
در رخ پروار کردن بره های تولیدی حاصل از آمیخته گری تجاری و بره نژادهای یک‌سری منظوره حاصل از نژادهای گوشتی در سن پنج ماهگی وزن تن به 40 تا 45 کیلوگرم و اندازه گوشت تولیدی به 20 کیلوگرم خواهد رسید که این فرمان با قرار دادن 5/3 تا 4 کیلوگرم کنسانتره در جیره با ارتقا وزن روزمره بیش از 500 گرمی محقق خواهد شد .
در سرزمین دلایلی برای تائید اصول فوق وجود دارااست . وزارت مجاهدت کشاورزی به منظور دوری از ضرر و زیان ناشی از کشتار زود هنگام بره های پروار گردیده در سن 2 تا 3 ماهگی مطابق با این خط مش ، می تواند طرح ممانعت از کشتار زود هنگام بره ها را در بعضی از استانهای گوسفند خیز به تراز اجرا درآورد .
می توانایی با پرداخت وام ها و اعتبارات بانکی به پرواربندان وزن بره ها را دست کم تا 25 کیلوگرم رسانید که این امر سبب ساز به سود بخش اعظم دامداران به خواسته بازپرداخت وامهای بانکی خواهدشد . رعایت نکات مدیریتی از جمله بهسازی و تجدید بنا رده دام و رعایت نکات بهداشتی در دامداری ها رقم قابل توجهی را در افزایش وزن لاشه و در غایت بهبود شرایط اقتصادی دامدار در پی خواهد داشت .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور


راهحلهای
ارگانیک برای در دست گرفتن سندرم مرگ ناگهانی عبارتند از : . . . .
دستکاریتغذیه
هنگامی گاوهای شیری پرتولید تغذیه می شوند نباید اصول رافراموش کرد، از پاراگراف اینکه از در اختیار گرفتن اسیدوز اطمینان حاصل شود، طعام دادن متناسبباشد، دانه های غلات در شکمبه هضم شوند و خوراکهای کپک زده تغذیه نشوند .
اگرتئوری تغذیه درست باشد اسیدوز شکمبه ای پایین بالینی یک عدد از عارضه ها حیاتی سندرم مرگناگهانی میباشد . در خیلی از موارد تنها افزودن فیبر مؤثر، مرحله نشاسته را در جیره کاهشمی دهد . همینطور توجه در مخلوط صحیح جیره هم می تواند بطور مؤثر مشکل‌ها را کاهش دهد . دیدنی هست که بازنویسی تغذیه خروج کلی فرم در مدفوع گاو را کاهش داده میباشد . نشان داده شده اشرشیا کلی 0157:H7 منجر بیماری و مرگ انسانهایی می شود که گوشت گاو آلوده و کثیف ویامیوه ها، سبزیها یا آب آلوده با کود گاو را مصرف کرده اند . معین گردیده که افزایش اسیدهای تخمیری در روده گاو گوشتی و در فیض کاهش pH شکمبه رشد ای‌کولای مقاوم بهاسید را ارتقا می دهد که این جور ای کولای خوب تر می تواند در لوله گوارشی انسانزنده بماند . وقتی گاو حدود یک هفته قبلی از ذبح با علوفه تغذیه می‌شود، کولونهای گاوکمتراسیدی گردیده و ای کولای مقاوم به اسید کمتر و تعداد کمتر ای کولای 0157:H7 در کود وی ریخته می شود .

ماشین آلات تولید خوراک دام
افزودنیهای
خوراکی باید بدانیم که حتی با مدیریت تغذیه ای خوب، گاوهایشیری پرتولید مقادیر قابل دقت ای از مواد مغذی جیره را در روده هایشان هضم می نمایند . این شرایط خطر تجزیه HBS را در این گاوها ارتقا می دهد .
پس بعد از آن از انجامتمام پروسه در اختیار گرفتن اسیدوز تحت بالینی شکمبه، استعمال از افزودنیهای میکروبی برایبهبود تعادل باکتریهای روده ای حیوان در جهت باند شدن با توکسینهایی که ممکن استبوسیله باکتریهای نامناسب ساخته شوند دارای منفعت هست .
ممکن هست آشنایی نوعارگانیسمهای کمپانی کننده در سندرم مرگ ناگهانی اضطراری نباشد در حالی که روی پیشگیریاز رشد بیش از حد هر ارگانیسم غیر مناسب و کنترل ایجاد توکسینها و صدمات آن ها توجه می‌شود . تغذیه یک فرآورده میکروبی مستقیم متشکل از 10 میلیون CFU از باکتریهایلاکتوباسیلوس بعلاوه الگیوساکاریدهای مانان، موردها HBS را در برخی گله های شیریپرتولید کاهش داده میباشد . باکتریهای لاکتوباسیلوس می توانند در لوله گوارشی زنده بمانند و اثرات سودمندی در روده داشته باشند . آن ها سودمندی های ویژه ای در انسان وگوساله های جوان نشان داده‌اند . باکتریهای لاکتوباسیلوس، اسیدهای آلی ( نظیر اسیداستیک و اسید لاکتیک ) تولید می کنند که PH شکمبه و پتانسیل اکسیداسیون_ احیا رابرای کاهش رشد باکتریهای شکمبه می کاهند . آنان همچنین می توانند پروتئینهای ویژه‌ایتولید کنند که این پروتئینها از رشد باکتریهای دیگر پیشگیری می کنند . نشان داده شدهباکتریهای لاکتوباسیلوس تعداد سالمونلا، ای کولای و کلستریدیوم را در کشتآزمایشگاهی کاهش می دهد . پژوهش ها اخیر نشان داده که لاکتوباسیلهای اسید دوست می توانند خروج اشرشیاکولی 0157:H7 را از مدفوع گوساله های پرواری که با ارگانیسمها در گیر عفونت شده‌اند بکاهند . باکتریهای لاکتوباسیلوس می توانند فرم صفرای روده راجهت دوری از رویش پاتوژنها تغییر و تحول دهند . آخر و عاقبت باکتریهای لاکتوباسیلوس عاملیبرای کاهش تراز آمینها شناخته گردیده اند . آمینها می توانند روده را خسته کنند و باعثاسهال شوند .
جواب
دفاعی سریع الیگوساکاریدهای مانان قطعاتی از دیواره های سلولی مخمرمی باشند . ماهیت آنتی ژنتیک مانانها ممکن میباشد کارایی آنتی بادیها را تحریک کنند . پسوقتی یک حیوان در معرض یورش یک پاتوژن قرار می گیرد، جواب دفاعی سریعتر و بسیارمؤثرتر می شود . بخش اعظمی از پاتوژنهای روده ای بطور ویژه به مانانها یورش ور می شوندو به این ترتیب روده را تمیز می کنند، به جای این‌که دیواره روده را مسئله حمله قراردهند . پژوهش ها چاپ گردیده در خبرنامه علمی اسکاندیناوی گزارش کرده که محصول ها شبیه کهفرو کتو- الیگوساکاریدها نامیده می شوند از پرورش کلسترویدیوم ها پرهیز می کنند . توکسینهای تولید گردیده به وسیله باکتریهای روده ای نا مناسب بخاطر صدمه آنها بایستی ازطریق دیواره روده جذب شوند . الیگوساکاریدهای مانان ممکن است جذب شوند و مستقیما" بارهای سمی روده را از نحوه بیرون شدن آن‌ها از تن گاو کاهش دهند .
الیگوساکاریدهای مانان در بهبود سلامت و همت گوساله ها، بوقلمون ها، جوجه ها و خوکها زیاد مؤثر می‌باشند . پژوهش ها دانش گاه پنسیلوانیا معین می‌کند که مکملهای الیگوساکاریدها مانان در جانشینهای شیر برای گوساله های شیری اسکور مدفوع را بهبود داده و اسهال را به مقدار مشابه آنتی بیوتیکهای افزودنی در شیر جانشین کاهش داده هست . در آمریکا آنتی بیوتیکها بویژه برای در اختیار گرفتن عفونتها استفاده گردیده اند اما برخی متخصصین تغذیه به این نتیجه رسیده اند که الیگوساکاریدهای مانان در جیره می توانندنیاز به این آنتی بیوتیکها را کاهش دهند .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

برنامه ریزی ساخت مانند اغلب به مفهوم تولید نظیر در بیرون از فصل به منظور اطمینان از فروش بره ها زمانی که تقاضا در بیشینه و کمینه ی دما تراز و ارزش های فروش در بیشترین میزان است، می باشد . بسته به حیطه و نژاد، معمولی ترین راه انجام این کار ممکن میباشد ازطریق تأثیر متاع نر یا این که با به کار گیری از بالا بردن تراز تغذیه [۱] یا تغییر تحول میزان نور، اسفنج های مهبلی آغشته به پروژسترون یا در چندین ساله اخیر با به کارگیری از ملاتونین باشد .
گوسفندها، نوع های فصلی می باشند .
فعالیت تولیدمثلی گوسفند به خصوص در بخش ها معتدل (اروپای شمالی) در اواخر فصل تابستان و اوایل پاییز به بیشترین میزان می برسد . به عنوان مثال نژادهای گوسفند فرانسوی درطی فصل وقتی که روز ها کوتاه تر می شود یعنی از انتها ژوئن ]اوایل تیر[ ( زودترین موقع) و انتها آگوست ]اوایل شهریور[ (برای همگی افراد نژاد مذکور) تا ماه ژانویه]دی[ جفت گیری می نمایند .
برنامه ریزی ایجاد مثل اکثر زمان ها به معنا ساخت مانند در خارج از فصل به منظور اطمینان از فروش بره ها وقتی که تقاضا در بیشینه و کمینه دما تراز و قیمت های فروش در بیشترین میزان است، می باشد . بسته به حوزه‌ و نژاد، معمولی ترین رویکرد انجام این فعالیت ممکن می‌باشد ازطریق تأثیر محصول نر یا با استعمال از بالا بردن مرحله تغذیه [۱] یا تغییر تحول میزان نور، اسفنج های مهبلی آغشته به پروژسترون یا این که در یک سری ساله اخیر با استفاده از ملاتونین باشد .
گوسفندها، جور های فصلی هستند .
کار تولیدمثلی گوسفند به خصوص در بخش ها معتدل (اروپای شمالی) در آخرها تابستان و اوایل پاییز به بیشترین اندازه می برسد . به تیتر مثال نژادهای گوسفند فرانسوی درطی فصل زمانی که روزها کوتاه تر می شود یعنی از آخر ژوئن ]اوایل تیر[ ( زودترین موقع) و آخر آگوست ]اوایل شهریور[ (برای کلیه افراد نژاد مذکور) تا ماه ژانویه]دی[ جفت گیری می نمایند .
ماهیت فصلی این فعالیت به تغییرات ارتفاع نوروروشنایی روزانه (فتوپریود) بستگی دارد . روزهای کوتاه تر (پاییز) عمل جنسی را تحریک می کند درحالی که روزهای بلندتر (بهار) اثر ممانعت کننده روی چنین فعالیت هایی در نشخوارکنندگان کوچک داراست . در اختیار گرفتن کار جنسی صرفا به وسیله ساخت تغییرات در روزهای بلند و کوتاه امکان پذیر می شود؛ چنین تغییری در موقعیت طبیعی وجود دارد .
در کشورهای جنوب اروپا، شمال آفریقا و خاور میانه، میش ها به سادگی در بیرون از فصل جفت گیری می نمایند و غالباً دو فصل جنسی دارند، فصل حیاتی از آگوست ]مرداد ـ شهریور[ تا ژانویه ]دی ـ بهمن[ و فصل کوتاه تر دوم در فصل بهار (آوریل تا مه ]فروردین تا خرداد[) می باشد . مثلاً در مراکش نژادهای بوجاد (Boujaad) و بنی گویل (Beni guil) یک فصل جفت گیری دارا هستند که از ماه مه ]اردیبهشت ـ خرداد[ تا دسامبر ]آذر ـ دی[ با یک نقط ی اوج در آگوست ]مرداد ـ شهریور[ به ارتفاع می انجامد درحالی که نژاد تیمالیدیت Timalidite کمی زودتر جفت گیری می نمایند (آوریل تا دسامبر ]فروردین تا دی[) و نژاد دمن Dman به جهت توان تولید زودهنگام و تعداد بالای بره متولد گردیده در سال دارای شهرت هست (۶/۱ تا ۳/۲) به هرحال باروری[۱][۲] و تعداد بالای بره متولد گردیده در سال[۲][۳] در این عصر پیش از فصل کاملاً مناسب نیستند و به این ترتیب روش های برنامه ریزی تولیدمثلی به منظور ارتقاء تولید در این زمان به کارگیری می شوند .

ماشین آلات تولید خوراک دام
فتوپریود
به چه شکل فعالیت می کند؟ فتوپریود ازطریق غدهٔ کوچکی در اساس مغز، بدنه پینه آل، فعالیت می کند که در ارتفاع شب ملاتونین را ایجاد و ترشح می نماید . آن گاه ملاتونین روی هیپوتالاموس تأثیر گذارده و ازطریق GnRH، غدهٔ هیپوفیز را تحریک می کند که این غده نیز هورمون های گنادوتروفین (FSH , LH) که مسئول عمل تخمدان و بیضه هستند را ترشح می نماید . این هورمون یک پیام آور بیوشیمیایی است که به سیستم نورواندوکراین پستانداران اذن می دهد تا طول تابش فروغ و روشنایی روزانه را اندازه گیری کند .
ملاتونین در ارتفاع شبکه‌های‌اجتماعی ترشح می شود و به علت این ترشح حیوان‌ها ازطول شب و در فیض روز مطلع می شوند .میزان ملاتونین مترشحه به جریان خون به وسیله غده پینه آل متناسب با ارتفاع شبکه های عمومی است و از این رو باتوجه به فصل مختلف خواهد بود . درنتیجه کاهش ارتفاع نور روز رو به بالا در این میزان ملاتونین صورت می دهد . (تابستان و پاییز) که منجر ابتدا فعالیت جنسی در گوسفند و بز نر وماده می شود .
آزمایش روی میش های اواریکتومی شده کهدر آنان از قرص کاشتنی رگولین و استروژن به کارگیری گردیده و ترشح ضربانی GnRH و LH در اختیار گرفتن گردیده بود . پس از ۴۰ تا ۶۰ روز قرص کاشتنی ملاتونین ، صعودی را در فراوانی آزاد شدن این دو هورمون و درنتیجه در متوسط غلظت پلاسمایی LH القاء کرد .
کاشتنی
ملاتونین): تبدیل روز به شب در اوایل ده سال ۸۰ میلادی مطالعات دربارهٔ تأثیرات ملاتونین در میش ها نشان داد که تجویز طولانی برهه زمانی درطی یک عصر یک ماهه به عبارتی تأثیرات روزهای کوتاه را بر روی فیزیولوژی حیوان ها به وسیله القاء استارت دوباره عمل جنسی را داراست . بطوریکه به چهره طبیعی از دگرگون سازی تابستانی به آن گاه در زمانیکه طول فاز شبانه به تدریج زیاد می شود، ارتقا ترشح ملاتونین و درنتیجه نوسانات پیک های LH افزایش می یابد . در نقطه پایان روزهای ۴۰ تا ۶۰ ، کار جنسی در ماده ها و نرها مقدمه می شود .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 26 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - مقر خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ انتخاب سن شتر از روی دندان‌ها فعالیت رنج هست شترها تا سن 7 سالگی و لاماها و الپاکاها تا سن 5 سالگی رشد مینمایند .

شتر دارنده 22 دندان شیری و 34 دندان همیشگی می‌باشد . شتر بعلت داشتن دو دندان جلوئی در فک بالا از بقیه نشخوارکنندگان متعدد می‌باشد؛ شتر همینطور دارای یک جفت دندان نیش در فک بالا و تحت بوده که برای خرد کردن گیاهان خشبی (چوبی) در طعام بکار میرود . در ضمن جفت نخستین دندان‌های جور از سایر دندان‌ها قطع و به رنگ تیره میباشد .

مقاله کامل را در رشد شتر مطالعه کنید .

الف)
دندان‌های شیری شتر
شتر دارای 22 دندان شیری می‌باشد که بصورت زیر تر و تمیز شده‌اند .

فک
بالا:
یک
دندان پیش در هر طرف (2)
یک
دندان نیش در هر طرف (2)
سه
دندان نوع در هر طرف (6)
فک
پایین:
سه
دندان پیش در هر طرف (6)
یک
دندان نیش در هر طرف (2)
دو
دندان مدل در هر طرف (4)
انتخاب
سن شتر از روی دندان‌های شیری
1- حیوان جدید متولد شده فاقد دندان میباشد .

2-
یک ماهه:
فک
بالا: 2 دندان دسته در هر طرف
فک
پایین: یک دندان مدل در هر طرف (2)
یک
دندان پیش در هر طرف (2)
3-
سه ماهه:
فک
بالا: یک دندان نیش وسه دندان جور در هر طرف (8)
فک
پایین: سه دندان پیش ویک دندان نیش ودو دندان نوع در هر طرف (12)
4-
شش ماهه:
فک
بالا: یک دندان پیش؛ یک دندان نیش؛ سه دندان جور در هرطرف (10)
فک
پایین: سه دندان پیش؛ یک دندان نیش ؛دو دندان دسته در هرطرف (12)
عمده
بدانیم:
روش
گزینش سن گاو
گزینش
سن گوسفند و بز باتوجه به دندان‌ها
دندان‌های
دائمی‌ شتر
شتر دارنده 34 دندان مستمر هست که میزان آن بزرگتر از دندان شیری بوده و بصورت زیر قرار گرفته‌اند .

فک
بالا:
یک
دندان قبلی در هر طرف (2)
یک
دندان نیش در هر طرف (2)
دندان
مدل در هر طرف (12)
فک
پایین:
سه
دندان گذشته در هر طرف (6)
یک
دندان نیش در هر طرف (2)
پنج
دندان دسته در هر طرف (10)
تعیین
سن شتر پس از یک سالگی
شتر
یک ساله:
فک
بالا: چهار دندان گونه در هر طرف
فک
پایین: سه دندان گونه در هر طرف
شتر
دو و نیم ساله:
فک
بالا: چهار تا پنج دندان نوع در هر طرف
فک
پایین: سه تا چهار دندان مدل در هر طرف
شتر
سه ساله:
فک
بالا: پنج دندان گونه در هر طرف
فک
پایین: چهار دندان نوع در هر طرف
شتر چهار و نیم ساله: در این سن او‌لین دندان قبل دائمی ظاهر می‌گردد .

شتر پنج ساله: دندان‌های شیری گونه توسط دندانهای همیشگی جایگزین می‌گردد .

ماشین آلات تولدی خوراک دام

فک
بالا: دو دندان مستمر در هر طرف فک بالا
فک
پایین: یک دندان دائمی در هر طرف فک پایین
شتر
پنج و نیم ساله:
در روی فک ذیل بیش از دو دندان دائمی قبل وجود داراست .

فک بالا: شش دندان دائمی گونه در هر طرف از فک بالا مشاهده می‌گردد .

فک پایین: پنج دندان همیشگی مدل در هر طرف از فک بالا مشاهده می شود .

شتر
شش ساله:
فک بالا: یک دندان پیش همیشگی در هر طرف از فک بالا مشاهده می‌گردد .

فک پایین: یک دندان نیش دائمی در هر طرف از فک زیر مشاهده می گردد .

شتر
هفت ساله:
در این سن دندان‌های مستمر در دهن بدون نقص گردیده و او‌لین دندان جور در هر دو فک سیاه می گردد .

دندان‌های نیش در شش سالگی ظاهر شده و در هفت سالگی خیلی بزرگتر شده؛ و طول این دندان‌ها در فک بالا تا چهار سانتی‌متر مشاهده شده‌اند . دندان نیش در فک پایین بعضاً بوسیله صاحبان دام کشیده می شود . شترها می توانند تا چهل سال عمر کنند؛ ولی از سن 15 سالگی بعلت ضعیف و پهن شدن دندان نیش در مصرف علوفه خشک و محکم با مشکل مواجه می‌شوند .



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

گاو (به فارسی میانه: کاو) (به انگلیسی: Cow) پستانداری است سُم‌دار، نشخوارکننده و تهی‌شاخ از راسته زوج‌سُمان، از خانواده گاوسانان . خانوادهٔ گاوسانان در برگیرندهٔ یک سری سرده می‌باشد که سردهٔ Bos همهٔ گاوها و گاومیشها را در بر می گیرد .[۳]

جد گاوهای اهلی امروزی حیوانی منقرض‌شده به نام نیاگاو (Bos primigenius) است . اولی حیوانی که به سرده بوس وابسته بود در بیش از دو میلیون سال پیش در آسیا دیده شد . نیاگاو در حدود دویست و پنجاه هزار سال پیش به اروپا رسید .
در آروارهٔ فوقانی گاو دندان‌های گذشته و نیش وجود ندارند و صرفا دندان‌های آسیاب وجود دارا‌هستند و برعکس دندانهای پیشین و نیش در فک تحتانی موجودند . دندان‌های نیش گاوها همانند ثنایا گردیده و بطور کلی بشکل یک سطر منظم هشت تایی در جلوی فک قرار داراست . در هر دست و پای گاو یک زوج سم وجود داراست .[۴][پیوند
مرده]

ماشین آلات تولید خوراک دام
ساخت
مثل
۹ نگارهٔ پیوسته (از چپ به راست) که مراحل وضع حمل طبیعی یک گاو ماده و تولد گوساله‌اش را نشان میدهد .
میانگین بازه زمانی دوران بارداری گاوها ۲۸۶ روز است .
گاو حیوانی است سوای تغییرات فصلی ایجاد مثلی، یعنی در کل سال توانا به انجام زاد و ولد می باشد . ارتفاع حاملگی این حیوان نه ماه بوده و غالباً تک‌قلوزا می‌باشد، درصورتی که چه دوقلوزائی و چندقلوزائی هم گاه چشم میشود . احتمال دوقلوزائی در گاو یک تا دو درصد هست .[۵] گوساله ماده پس از وصال به سن بلوغ جنسی که از آبادی ماهگی به آن‌گاه هست به‌طور میانگین هر ۲۱ روز یکبار فحل می‌آید و فراهم پذیرش دام نر میگردد .

نژادها
نژادهای گاو فراوان فراوان هستند . بستگی به جور استفاده‌ای که از گاو میگردد نژادهای گاو به نژادهای گوشتی، شیری و دو منظوره تقسیم میشود .

نژادهای
شیری شامل: ایرشایر، جرسی، گرنزی، یا این که براون سوئیس، فریژن (فریژن هلندی، هولشتین فریژن، فریژن انگلیسی و فریژن سفید و قرمز) و کری نژادهای گوشتی پر اسم و رسم دربرگیرنده گالووای، آبردین آنگوس، هرفورد، شورت هورن، شاروله، لیموزین، سمینتال، براهمن، سانتاگتروس و برانگوس است .
نژادهای دارای شهرت گاوهای ایرانی عبارت‌اند از: گاو سرابی، گاو سیستانی، گاوگلپایگانی و گاو دشتیاری[پانویس ۱] و نژادهای جنگلی یا این که ساحلی یا که منحصر به فرد نواحی گیلان و مازندران و گرگان و است، نژاد کوهستان که گاوهای سراب و اردبیل و دیگر نواحی آذربایجان از آن نژادند .

اهلی
شدن گاو نزدیک به ۶۰۰۰ سال پیش از تولد مسیح با تغییر و تحول زندگی آدم از شکارگری به کشاورزی و بدنبال گسترش مزارع، گاوهای وحشی به این کشتزارها هجوم می‌آوردند که به تدریج انسان توانست چندین از این حیوان را به اسارت درآورده و اهلی کند . گاو پس از سگ و گوسفند و بز و گربه اهلی شد . مقدمه از گوشت گاو استفاده میشد اما سرنوشت بشر توانست چگونگی دوشش شیر گاو را فرا بگیرد . باستان‌شناسان معتقدند: اهلی شدن گاو در آسیا و خاورمیانه دربین ۴۵۰۰ تا ۶۰۰۰ سال پیش از به دنیا آمدن مسیح انجام شده‌است .[پانویس
۲]
استفاده‌ها

یک
گاو در یک حوزه‌ حاشیه‌ای اهواز جانوری دوچندان مفید میباشد و از شیر و گوشت و پوست و نیروی بدنی آن استفاده می گردد . از گاو نر جهت تخم‌کشی، شخم و بارکشی نیز استعمال می شود .

احتمالاً یک عدد از هدف‌های حساس اهلی کردن گاو بارکشی بوده‌است . از نیروی فیل، شتر و اسب، بعد از گاو استفاده شد .[پانویس
۳]
جمعیت
جمعیت گاوهای جهان در حدود یک میلیارد مرکز میباشد که در حدود نصف آنها یعنی پانصد میلیون راءس از نژاد هلشتاین و مابقی از سایر نژادها هستند . هند بیشترین تعداد گاو در جهان را در اختیار دارااست و حدود ۲۸۲٬۰۰۰٬۰۰۰ راس برابر با ۲۸٬۲۰٪ از کل جمعیت گاوهای عالم در این مرز و بوم معاش می‌نمایند . در پی آن برزیل: ۱۸۸٬۰۰۰٬۰۰۰، ۱۸٫۸۰٪؛ چین: ۱۴۰٬۰۰۰٬۰۰۰، ۱۴٪؛ آمریکا: ۱۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰، ۱۰٪؛ اتحادیه اروپا: ۸۸٬۰۰۰٬۰۰۰، ۸٫۸۰٪؛ آرژانتین: ۵۲٬۰۰۰٬۰۰۰، ۵٫۲٪؛ استرالیا: ۳۰٬۰۰۰٬۰۰۰، ۳٪؛ آفریقای جنوبی: ۱۵٬۰۰۰٬۰۰۰، ۱٫۵٪؛ کانادا: ۱۵٬۰۰۰٬۰۰۰، ۱٫۵٪؛ جمهوری اسلامی ایران: ۹٬۰۰۰٬۰۰۰، ۰٫۹٪؛ و دیگر کشورها: ۸۴٬۰۰۰٬۰۰۰، ۸٬۴٪ .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

توجیه
اقتصادی طرح رویش مرغ محلی یا بومی ۱
– هدف گذاری و پیش بینی سرمایه مسئله نیاز برای رشد مرغ بومی برای اینکه بتوانید با رویت کرد گشوده پرورش مرغ محلی را مقدمه فرمائید و بدون ایراد به ادامه کار بپردازید و سود نیکی هم نصیب شما شود باید اندازه سرمایه موضوع نیاز را براورد کرده تا سوای ایراد به فعالیت ادامه بدهید . اندازه سرمایه ما یحتاج بستگی به این دارااست که شما با چه چندین آغاز می‌کنید .

۲
– مهیا کردن محل رشد مرغ بومی به چه میزان گوشه و کنار برای پرورش مرغ مستقر نیاز دارید؟ شما می توانید با توجه به تعداد مرغی که می‌خواهید رشد دهید فضای خویش را تعیین فرمایید . مثلا ایوان خانه، یا در گلشن های روستا و . . خلاصه هرجای که بتوان مرغ نگهداشت .

۳
– تهیه و تنظیم وسایل و امکانات مربوط به پرورش (یا ایجاد آنان با وسایل ساده ) یک عدد از امکانات پرورش مرغ مستقر که نیاز دارید ، لانه های تخمگذاری می‌باشد که مرغها بتوانند داخل آن تخمگذاری نمایند .
از معمولی ترین وسایل می توانید برای آشیانه تخمگذاری به کار گیری فرمائید .

ماشین آلات تولید خوراک دام

برای مثال یک عدد از بی آلایش ترین و ارزان ترین آنها ، سبد میوه می‌باشد . به دور تا دور تالار را می توانید سبد بچینید . مرغها تمایل خیلی زیادی دارا هستند که داخل این سبدها تخم بگذارند . داخل آن را مقداری پوشال یا این که کاه بریزید (دقت فرمائید تا پوشال درشت باشد و خاکه نداشته باشد . برای خودداری از گرد و غبار) . برای آنکه مرغها سبدها را (لانه تخمگذاری) وارونه نکنند می توانید آنان را به هم ببندیدتا از چپه شدن آن دوری شود .

یک رویه دیگر این هست که آشیانه های تخمگذاری را با چوب بسازید . یا چه بسا می توانید از برنامه کودک به کارگیری کنید . در هر رخ از کمترین امکانات می توانید برای رویش مرغ مستقر به شایسته ترین شکل استعمال فرمائید .

می توانید از هر چیزی یا این که هر ایده ای که دارید برای دانخوری استعمال فرمائید . بدین ترتیب توانسته اید با کمترین هزینه دانخوری را مهیا کنید .

آبخوری یکی از حتمی ترین وسایل در پرورش مرغ محلی میباشد . یک عدد از قلیل هزینه ترین راههای تولید آبخوری این هست که یک دبه های را برش زده و صورت آبخوری طیور دربیاوریم . برای آغاز پرورش مرغ بومی ناچیز هزینه ترین خط مش می باشد . یا این که هر چیزی که در دسترس دارید .

۴
– ضد عفونی کردن تالار و محل مراقبت مرغها و رعایت اصول بهداشت در حالتی که می خواهید با خاطر سهل وآسان و بدون گرفتاری مرغ بومی تان را رویش بدهید باید در این مرحله وسواس متعددی به خرج دهید .

ضد عفونی تالار ها و محل نگهداری هزینه متعددی ندارد ولی اعتنا متعددی می خواهد .

دست‌کم ۲۴ تا ۴۸ ساعت پیشین از ورود مرغ یا این که جوجه به محل پرورش می بایست آغاز به ضد عفونی تالار نمایید و محفظه را گند زدایی نمایید و عوامل بیماریزا را به دست‌کم برسانید . محل رویش مرغها هر چقدر پاک خیس باشد تلفات شما کمتر می گردد .

۵
– خرید مرغ یا این که جوجه اولا: سفارش اکید ما این میباشد که تا می توانید مرغ و جوجه را از یک محل تهیه فرمایید . به خاطر اینکه رفت و آمد در مکانهای گوناگون آلودگیهای مختلفی را وارد محل رویش شما می کند .

دوما: این‌که از جای مطمئن خریداری فرمایید و مطمئن شوید اصول بهداشت را رعایت می نماید و واکسیناسیون را انجام داده هست .

سوما: این‌که مرغ ساکن تصحیح نژاد گردیده با ساخت بالاتری بخرید تا فیض بیشتری داشته باشید . هر ۵ درصد در افزایش ساخت ، ۳۰۰ هزار تومان در ماه سود بیشتری برای شما خواهد داشت .

بنابر این پیشنهاد ما بر این می باشد که مرغ و جوجه را از جای معتبری خریداری کنید .

۶
– شروع پرورش مرغ بومی رویش مرغ بومی دربرگیرنده طعام دادن به مرغها ، در دسترس قرار دادن آب کافی ، اعمال مدیریتی و توده آوری تخم مرغ ، واکسیناسیون ، رعایت بهداشت و شغل های روزانه مرغداری میباشد که فراوان ساده و آسوده هست .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 22 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

پرورش شتر طی سال های اخیر به تیتر یک عدد از پر سودترین بخشهای دامداری در سرزمین مسئله توجه عمده قرار گرفته می‌باشد این حیوان به برهان شرایط مختص فیزیکی برای معاش در حالت سخت است و به گفته برخی کارشناسان میتوان از شتر تعبیر رطب را در بخش کشاورزی داشت .
شتر به علوفه مضاعف کم، آب محدود، میدان بزرگ بیابانی نیاز دارد و در پیش‌روی بیماریهای و همچنین اختلاف دما بسیار مقاوم می باشد و از تمام اعضای این حیوان نیز می توان سود اقتصادی برد .
طرح
توجیهی رویش شتر پرواربندی
شتر 50 نفر
این حیوان با کمترین هزینه ممکن برای حفظ به استدلال دستگاه یگانه گوارشی اختصاصی به فرد، بی ارزشترین گیاهان را از نظر تغذیه ای تبدیل به سلولز و انرژی می نماید و این درحالی می‌باشد که در وضعیت کم آبی رنگ نیز این حیوان تا مدتها هیچ نیازی به آب ندارد .

ماشین آلات تولید خوراک دام

در شرایطی که خشکسالی و کم آبی بسیاری از دامهای استان را تلف کرده و هر سال از جمعیت گاو و گوسفندهای دامداران اندک می شود چرا تا به امروز طرح رویش شتر که در این وضعیت به خیر پرورش و نمو می کند و درآمدزایی بالایی هم برای صاحبانش دارد قضیه دقت قرار نگرفته میباشد .
رشد شتر پتانسیلی که خشکسالی را به فرصت تبدیل می کند .
ایجاد اشتغال
شتر پرواربندی
شتر 50 نفر
در حالت بحرانی خشکسالی در بیشتر استان های مرزوبوم و در حالی که همچنان در بارانی نمی بارد و چشمه ها و چاهها هر سال با کاهش مرحله آب روبرو می باشند رئیس مصرف آب و اقتصاد تنها تغییر تحول الگوی کشت در کشاورزی و یا صرفه جویی در مصرف آب و اجرای طرحهای مکانیزه آب نمی‌باشد بلکه با یک مدیریت برنامه محور می توانایی از چنین شرایطی نیز به کار گیری کرد و در نهایت موجب تقویت اقتصاد روستاها به عنوان شالوده اقتصاد جامعه شد .
در حالیکه در فیس رشد صنعتی این حیوان که در بخش اعظمی از کشورهای لبه خلیج فارس شکل گرفته و مشتری یگانه خویش را نیز به صورت گسترده دارااست می توانایی صنعتی سود آور را شالوده گذاری کرد که اقتصاد دامداری استان کرمان را متحول خواهد کرد .

طرح
توجیهی شتر داشتی - طرح توجیهی شتر شیری 97 روی
تصویر کلیک کنید طرح
توجیهی شتر شیر 97

در حالا حاضر در مملکت یک میلیون و 600 شتر وجود دارااست که این آمار جمهوری اسلامی ایران را در منزلت هفتمین ساخت کننده آسیا قرار داده میباشد در کشور‌ایران نیز 13 استان سرزمین در موضوع رشد شتر قرار دارند که دربرگیرنده شترهای گوشتی و شترهای جماز می شود که نوع ابتدا برای تامین گوشت و شیر رده حائز اهمیت دارااست و گونه دیگر هم که مضاعف سودآور می‌باشد عمده در مسابقات زیبایی شترها و مسابقات شتر دوانی موضوع به کارگیری قرار می گیرد که مسابقه مورد علاقه اعراب حاشیه خلیج فارس می باشد که طی سالهای اخیر در برخی شهرستانها هم قضیه دقت قرار گرفته می‌باشد .


بهترین گونه شتر جماز هم حال در جنوب کرمان رشد داده می شود و طبق دین سنتی هر ساله مسابقات شتردوانی هم در این منطقه برگزار می شود که این امر در تعدادی سال قبل در ریگان و فهرج نیز تسری یافته هست .

با این وجود عدم حمایتهای اقتصادی و تسهیلاتی موجب گردیده می‌باشد هر سال شاهد کاهش تعداد شترهای با ارزش جماز در استان باشیم .

پیشنهاد می شود از فیلم رشد شتردر استان سمنان هم بازدید کنید


کشورهای
حاشیه خلیج عجم مشتری کلیدی گوشت و کالا های شتر
کشورهای کناره خلیج عجم و برخی نقاط میهن عشق مضاعف زیادی به گوشت و تولیدات لبنی این حیوان دارند و حتی در دعوا ورزشی و برگزاری مسابقات زیبایی شتر این حیوان زمینه اعتنا قرار داراست .
سرمایه گذاری در این بخش فراوان فیض آور می باشد البته با دقت به بازار فرا ناحیه ای بایستی حمایتهای ویژه از سوی دستگاههای اقتصادی و بازرگانی از پرورش دهندگان رخ گیرد و موضوع دسترسی آن ها به بازارهای انگیزه بایستی آماده شود .

بیمارهای شایعی که هم اکنون در میان دامهای سبک و سنگین وجود دارااست در این حیوان همگانی نمی باشد و کمترین نیاز به گذارده های ایجاد دارد به همین برهان گسترش این صنعت در کرمان بایستی همانند تغییر‌و تحول الگوی کشت در کنار نگهداری دامهای دیگر انجام شود .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور


6-
طول پستان عقبی این طول نشان دهنده گنجایش ساخت شیر درگاو می‌باشد . برای چک این صفت کافی می باشد مسافت پایین فرج دام را تا محل اتصال پستان به بدن گاو میزان بگیرید . هرچه این مسافت کمتر باشد، خوبتر می‌باشد .
7-
عمق پستان عمق پستان یعنی آنالیز موقعیت کف پستان (به غیر از نوک آن) با مفصل خرگوشی پاهای عقب . اما صحیح می باشد که هرچه پستان بزرگتر باشد،‌شیر بیشتری را درخود جای می دهد،‌ولی یک پستان با عمق بیشتر(حجیم تر)زودتر به جراحت و ورم پستان آلوده و کثیف می شود .
براین اساس دربررسی این صفت باید به سن دام دقت کرد . به طوری که هرچه سن دام فراتر رود، عمق پستان بخش اعظم می شود . درتلیسه ها باید کف پستان نسبت به مفصل خرگوشی،‌حدود 3 انگشت(5 سانتی متر)بالاتر قرار گرفته باشد .
8-
نگه دارای پستان ها(لیگامان ها) نگه دارای ها درحقیقت رباط های وسطی محیط پستان می باشند . این رباط ها چنان درمنظره پشتی قرارگرفته اند که به حیث می آید محفظه پستان به دو نصیب تقسیم گردیده است . رباط ها درحقیقت نگه دارنده های مهم واولیه پستان می باشند .همینطور برهان مهمی درنگه داشتن پستان درمحل با اهمیت خویش می باشند . اگر حفظ کننده پستان ضعیف باشد،‌پستان به وضعیت راحت و پاندولی درمی آید . درنتیجه ارتفاع قدمت اقتصادی گاو ناچیز می شود . بنابراین هنگام خرید یک گاو شیری باید اعتنا داشت که درمنظره پشتی درحالی که پستان پرازشیر هست ، میانه پستان گاو ، خط وجود داشته باشد . همینطور این خط و سوراخ میان پستانی،‌عمیق و سراسر پستان را فراگیر باشد .

آسیاب میکسر
9-
عرض پستان هرچه عرض پستان گاو بیشتر باشد، دام اقتدار شیرواری بهتری دارااست . همینطور طول قدمت اقتصادی آن نیز مضاعف است . برای ارزیابی این صفت،‌درمحل اتصال پستان به تن وبرگشتگی موهای دو طرف پستان، مسافت دو طرف پاهای آن را میزان گیری می نمایند . توجه نمائید که هنگام تحلیل این صفت نباید گاو بدشکل ایستاده باشد وپاهای عقب آن ازهم گشوده باشد .
10-
مقدار سرپستانک ها یکی ازمواردی که بایستی هنگام خرید گاو شیری بسیار به آن دقت شود ،‌اندازه سرپستانک های گاو هست . برای نظارت آنها باید ارتفاع سرپستانک و وضعیت آن‌ها را از جلو وعقب وپهلوی حیوان اندازه گیری کرد . یک سری شرایط غیر ارگانیک درپستانک وجود داردکه باید به آن‌ها دقت کرد .
این حالت ها عبارتند از: الف- پستانک ها نباید به صورت پستانک های بز باشند وبه اصطلاح بزی نباشند .
ب- پستانک های خیلی کلفت به درد شیردوشی نمی خورند .
ج- سوراخ پستانک ها نباید بیش از حد ریز و یا این که گشاد باشند .
میزان مطلوب برای سرپستانک های جلو حدود 5 تا 6 سانتی متر وبرای رمز پستانک های عقب 4 تا 5 سانتی متر است . یعنی بایستی سر پستانک های جلو یه خرده بلندتر ازسرپستانک های عقب باشد . علاوه براندازه پستان ،‌ بایدتوجه داشت که پستان های گاو شیری ورم کرده و گرم تر از حد معمول نباشد . همچنین رنگ آن غیر طبیعی وزخمی نباشد . در حالتی که به گاو مشکوک هستید،‌کمی از شیر آن را دریک فنجان،‌ظرف یا پارچه سیاه بدوشید وبررسی نمایید تا مواد ریز خارجی و غیر عادی درآن چشم نشود . به این روش،‌آزمایش فنجان سیاه گفته می شود . زیرا درپارچه یا این که ظرف سیاه، دلیل های ریز حاصل ازفعالیت باکتری ها و میکروب ها به آسانی چشم می شوند .
11-
محل قرارگرفتن سرپستانک های جلو و عقب هنگام محاسبه این صفت می بایست به شکل قرارگرفتن نوک پستانک ها و محل آن‌ها نسبت به محفظه پستان توجه کرد . در‌صورتی‌که سرونوک پستان ها بیش از حد به نیز نزدیک ویا ازهم دور باشند،‌غیر طبیعی است .
برای ارزیابی محل قرارگرفتن سرپستانک ها می بایست کل پستان گاو را به 4 نصیب تقسیم کنیم . به طوری که نوک هرپستان می بایست دروسط هر کدام از این 4 قسمت قرارگرفته باشد . همچنین مسافت نوک پستان ها نسبت به هم متساوی ومتناسب باشد .



:: برچسب‌ها: آسیاب میکسر ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

نکاتی
در رابطه مواد غذایی جیره و طعام دام و طیور 1-ذرت
: این ماده با حدود 3300 انرژی و 8/8 % پروتئین ناپخته اکثر ترین غله موجود در جیره های طیور میباشد . اسیدآمینه میتونین در ذرت بالا می باشد ومیزان لیزین آن قلیل می‌باشد . بهمین دلیل در اغلب موارد هنگام استعمال از این ماده لیزین به جیره افزوده می گردد .
ذرت حاوی رنگدانه گزانتوفیل میباشد که وجود آن برای زردی رنگ پا ، پوست ، نوک مرغها و زرده تخم مرغ حتمی می باشد .این ماده درمواردی که نیازبه پلت کردن دان باشد براحتی پلت نمی شودو برای اینکار باید از پلت چسبان به کارگیری کرد تا دان خمیری نشود .مایکوتوکسین هاازمشکلات بخش اعظم غلات بخصوص ذرت می باشدکه اگرمیزان آن ها بحدی برسد،چون سمی می‌باشد سبب مسمومیت می شود .
رطوبت بالا (بالاتراز 14 %) به همراه حرارت (بالاتراز25 سکو سانتی گراد)به پرورش این قارچهای سمی یاری می نماید . زیرا لنیون مایکوتوکسین دیگری هست که درجیره به ویتامین D3 چسبیده و منجر بیرون شدن ویتامینD3 از تن می گردد که نهایتاً سبب به بروز معضلات اسکلتی و پوسته تخم مرغ می شود .
در چنین مواقعی بایستی دقت داشته باشیم درصورتی که شرایط کشت ، داشت و یا برداشت بدلیل تغییرات آب و هوا از جمله تغییر دما یا این که باران شدید و … تغییر و تحول نماید انرژی ذرت نیز تغییر تحول می کندکه با لمس کردن قابل تشخیص می‌باشد در اینگونه مواد اندازه تغییرپروتئین ناچیز بوده واسیدآمینه ها هم تقریباً اثبات می مثل .قبل از برداشت اگرذرت درشرایط گرما قراربگیرد چروکیده وکم وزن می شودوانرژی آن بشدت ذیل خواهد بود .
ذرت نو رطوبت بالایی داردورطوبت بالا منجر خوشخوراکی آن می گرددوطیور براحتی آنرا می خورند . در شرای بهردلیلی بخواهیم از ذرت نو استعمال کنیم بایستی مواد مغذی آنرا برای میزان رطوبت تصحیح کرد و آن‌گاه در جیره نویسی کمپانی اعطا کرد .
2-
گندم : گندم یک عدد دیگر از غلات هست که تقریباً 3100 انرژی و 12% پروتئین دارااست . برای تقسیم بندی از جور واریته(زمستانه و بهاره )،رنگ پوشش(قرمز و سفید)ومیزان رنج (نرم و طاقت فرسا )استفاده می نمایند . درگندمهای دشوار پروتئین بیشتری بهمراه نشاسته وجود داراست واصولاً قیمت غذایی گندم به نرمی وسختی آن بستگی داراست .
با وجودی که گندم دربردارنده پروتئین بیشتری نسبت به ذرت می باشد و انرژی آن هم اندکی از ذرت کمتر می باشد ولی به کار گیری بیش از 30 % آن فارغ از آنزیم مناسب در جیره مشکلاتی را برای پرندگان جوان بوجود می آورد . ناگفته نماند که مقدار پروتئین نپخته در گندم با اعتنا به دسته رقم آن مختلف می باشد و این دامنه تغییرات می تواند از تقریباً 5/9 درصد الی 15 درصد باشد .
آرابینوگزیلان ها مهم ترین ترکیبات پنتوزی می باشندکه تعدادی برابر وزن خویش آب جذب می کنند . پنتوزانها بطور کلی سبب ساز تغییر و تحول ویسکوزیته (چسبندگی ) مواد هضمی می شوند و در فیض موجب کاهش هضم مواد خوراکی و ارتقا رطوبت بستر می شوند . گندمهای آسیاب گردیده بصورت خیلی نرم سبب ساز چسبندگی نوک جوجه های برنا می شود . پروتئین های گندم خواص چسبندگی دارا هستند و به این ترتیب به نوک پرنده می چسبند .چسبندگی شدید نوک منجر کاهش مصرف غذا ، ارتقاء مقدار خوراک در آبخوریهای قیفی و فراهم شدن محیط مطلوب در دهان برای رشد باکتریها و قارچها می شود که این اختلال با آسیاب کردن درشت دانه های گندم بر طرف می شود . بطورکلی گندم به جیره جوجه های10-7 روزگی بعلت جور پروتئینهای جان دار در آن که ایجاد چسبندگی در نوک و مقعد می نماید پیشنهاد نمی شود و همانگونه که اشاره شد آسیاب چکشی بدلیل ذرات ریزتری که ساخت می کند بیشتر ایراد ساز می‌باشد .با مصرف گندم اندازه مصرف آب دوچندان شده وبستر تر می گردد .که نهایتاً سبب به پیدایش مشکلات پا ، سینه ،کوکسیدیوز و بیماریهای تنفسی از روش آزاد شدن آمونیاک می گردد (بالا رفتنpH تا 9-8 ) .
با مصرف آنزیمهای آرابیناز،آلفا - آمیلاز وگزیلاناز می توانایی از یک روزگی حدود 30 % جیره را با گندم تأمین کرد که این اندازه به حدود 60 % درآخر عصر می رسد .
3-
جو : جو هم از خانواده غلات می باشد و حدود 2600 انرژی و 6/11 % پروتئین داراست . لاشه مرغی که با جو تغذیه گردیده می باشد بدلیل وجود چربی اشباع (اشباع تر از چربی ذرت)،ذخیره چربی اعماء و احشاء مقداری سفت خیس خواهد بود . بتاگلوکان ها استدلال محدود کننده تغذیه جو می باشندکه باعث مرطوب شدن بستر می گردند . براین اساس در هنگام به کارگیری از آن می بایست آنزیم بتاگلوکاناز را به جیره بیشتر کرد .
جو را بصورت دانه بدون نقص نباید در ابتدای معاش مسئله تغذیه قرار بخشید چون بعلت داشتن نوک تیز و پوسته زمخت طیور را از خوردن دان باز می دارااست .
نکته اصلی دیگری که می بایست به آن اشاره کرد این هست که دانه های مواد می بایست همه با هم، هم میزان باشند در غیر این رخ طیور دانه های درشت خیس را گزینش می کنند .درزمان استعمال ازجودرجیره با افزودن آنزیم یه خرده به انرژی آن افزوده می گردد ومشکلاتی که براثر وجود بتاگلوکانها پدید می آمد رفع می گردد .دراینصورت می توانایی از اول دوره به مقدار 15-10% به همراه گندم یا این که بخش اعظم به تنهایی به کارگیری کرد . نکته اساسی در اینجا مقدار آنزیم می‌باشد که باید کافی باشد تا بتاگلوکان در دستگاه گوارش کاملاً از در میان برود . بتاگلوکان و مقدار خویش ذرات در چسبندگی مقعد مؤثرند و در شرای این اندازه خیلی کوچک باشد آنزیمها اثر نمی نمایند و هضم نمی شوند .برخی زمان ها از جو بعنوان پرکننده جیره به کار گیری می شود در گله های مامان و اجداد در سنین خاصی زیرا دان هر روز در اختیار مرغ نمیباشد گاهاً از جو بعنوان درگیر کننده به کار گیری می گردد .
4-
کنجاله سویا سویا دارنده 2550 انرژی و 44 یا 48 % پروتئین می باشد . سویا بخشی از موادی میباشد که برای تأمین پروتئین ازآن استعمال می شود .سویا دارنده برهان محدود کننده تریپسین است که موجب متوقف شدن تجزیه پروتئین ها می شود وجود آن علاوه بر کاهش پرورش و تولید تخم مرغ با والا شدن پانکراس مشخص می باشد .اما این برهان درطی روند حرارتی برای روغن کشی ازسویا ازبین می رود .

ماشین آلات تولید خوراک دام
تنهاعاملی که منجر تغییرارزش سویا می شود حرارت هست که بدوصورت over heat و under heat می باشد(واکنش میلارد یا این که قهوه ای شدن)که دراین وضعیت بایدبه جیره لیزین اضافه نمود(سویا سوخته) . در مقطع به کارگیری ذرت با سویا ، متیونین اولی لیزین و دو‌مین اسید آمینه محدود کننده هست .
سویا بخاطرالیگوساکاریدهایش ساخت رطوبت می نماید و ممکن است در طیوری که مدت زمان زیادی حفظ می شوند زخمهایی در کف پا (( food pad lesions ساخت گردد .
5-کنجاله
آفتابگردان آفتابگردان یک عدد دیگر از موادی هست که برای تأمین پروتئین جیره از آن استفاده می کنیم . مقدار انرژی آن 1900 و پروتئین آن از 28 تا 40 % متغییر می باشد . اندازه لیزین آن ذیل و ترئونین آن قابلیت هضم دوچندان یه خرده دارد . این ماده دارای مقدار زیادی پکتین (محدودکننده )، گزیلان و آرابینوزایلان هست و در مواقع مصرف حتماً بایستی یک مولتی آنزیم حاوی پکتیناز به آن بیشتر شود .سوای آنزیم می توانایی مقدارکمی ازآن را در جیره جایگزین سویا نمود . مثلاً به جای 20 % سویایی که در جیره آغازین جان دار می‌باشد ، 15 % سویا و 5 % آفتابگردان قرار دهیم که در این شرایط بالانس اسیدهای آمینه بخصوص لیزین و ترئونین اضطراری بنظر می برسد .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

ایجاد
نظیر در گاو

بقای نسل موجودات زنده ، به یک ادله اساسی و دارای اهمیت به نام ساخت مثل بستگی داراست . اگر موجودی توانمند به ساخت نظیر نباشد ، نسل آن موجود رو به انقراض و نابودی خواهد رفت . ایجاد مانند شاخص مهمی در تعیین بازدهی محصول ها دامی هست . گاو در بهترین شرایط یک گوساله در سال ساخت می نماید . براین اساس ساخت مثل گاو بازدهی ذیل تری از بقیه گونه های دامی مانند خوک و گوسفند دارد . این نکته بدین معناست که گاوداری، از جايگاه ترقی ژنتیکی آرام تری برخورداراست . ساخت شیر صرفا هنگامی برای دام مقـدور می‌باشد که بتواند مجدد زایمان کند و همچنین ساخت گوساله از لحاظ جایگزینی در گله و هم از حیث تولید گوشت اهمیت دارااست . بدین ترتیب فرایند تولید مانند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می گردد .
بازدهی ساخت مانند را می توان به عـنوان میزان بضاعت و توان گاو در باردار شدن و تولید گوساله ی زنده و سلامت مطرح نمود . از لحاظ بیولوژیک ، نرخ وضع حمل مناسبترین مقـیاس برای سنجش باروری می‌باشد . نرخ وضع حمل عبارت هست از تعداد گوساله های به دنیا آمده از هر 100 تلقیح می‌باشد . اقتصاد باروری از روش مقدار گیری (فاصله دو زایمان) و در واقع مسافت ی در میان دو زایمان موفق محاسبه می شود . در انگلستان مسافت ی فی مابین دو وضع حمل در گاو شیری 365 روز در سال تعیین شده میباشد ؛ به عنوان مثال طولانی تر شدن این پروسه در گاوهای مالامال ساخت قابل قبول هست ، البته در گاوهای با تولید میانگین با ارتقاء این روند روزمره خسارات اقتصادی را بر دامدار اجبار می نماید . این خسارت مالی ناشی از دخالت عواملی چون نقصان ایجاد شیر ، هزینه جایگزینی گاوهای حذفی ، کاهش فـروش گوساله به ازای هر گاو و افـزایش استهلاک گله میباشد . اهـمیت ساخت نظیر در گاوهای گوشتی نیز به هـمین نسبت می باشد . گاوهایی که بضاعت تولید مثلی بالایی دارا هستند از سوددهی بیشتری برخوردار میباشند .
برای کوتاه و فـشرده کردن فصل زایش، وجود مدیریت مضاعف دقیق و تغذیه ی مطلوب گاوها واجب هست . برای دست یابی به فاصله زایمان ایده آل ( 365 روز) نباید مسافت وضع حمل تا آبستنی دوباره طولانی خیس از 80-85 روز باشد . تشخیص گاو فحل از اهمیت بالایی در گله برخودار میباشد و در رابطه با این موضوع تا به امروز تکنولوژی های فراوانی توسط علم پژوهان علم دامپزشکی و دامپروری ابلاغ گردیده است تا در تشخیص فحلی و کوتاه شدن فواصل وضع حمل کمک شود .

ماشین آلات تولید خوراک دام
حالا که از اهمیت اقتصادی تولید نظیر آشنایی یافتید ؛ در بخش های گوناگون از این مطلب در آغاز تلاشی گردیده است به شرایط فیزیولوژیکی دستگاه ایجاد نظیر دام نر وماده ، رفتارهای فحلی ، تلقیح ، آبستنی و . . . دقت بیشتری مبذول گردد . و انشا . . . بتواند برای عشق و علاقه مندان مثمر ثمر واقع شود .
شناخت
با دستگاه تناسلی دام ماده نقش و اهمیت حیوانات ماده در ایجاد مثل ، بخش اعظم از حیوان‌ها نر می باشد . زیرا علاوه بر تعیین بخشی از خواص ژنتیکی نوزاد ، تغذیه جنین و نوزاد را بر عهده دارااست . به همین عامل در این مقاله عمده به دام ماده پردازش می شود . دستگاه تولید مانند در حیوان‌ها ماده گوناگون از قـسمت های متشابه تشکیل گردیده است و اختلاف آن در صورت و اندازه ی این قسمت ها می باشد . مهم‌ترین این اختلافات در شاخ های رحم دیده می شود .
دستگاه ساخت نظیر دام ماده از: تخمدان ها ، مجرای تخم بر یا اویدوکت ، رحم ، مهبل و فرج تشکیل شده هست .
1-
تخمدان ها( ovaries ) عضو اساسی دستگاه ساخت مثلی دام ماده می باشد . رنگ آن ها خاکستری هست و وزن آن ها در حیوانات متعدد متفاوت است . در گاو ماده در حدود 20 گرم نیز می رسد . اندازه تخمدان در سنین متفاوت متفاوت می‌باشد . سطح آن صاف هست و در وسط دارنده شار عمیقی است که به آن ناف تخمدان گفته می شود . ساختمان تخمدان از دو لایه مرکزی و قشری تشکیل گردیده می‌باشد . تخمدان سمت راست در گاو بزرگتر و فعال خیس می باشد .
لایه مرکزی : دارنده رگ های خونی فراوانی هست که از ناف تخمدان وارد آن می شود و آن را بافت اسفنجی تخمدان می گویند .
لایه قشری یا این که تخم زا : این لایه فعال تر از لایه مرکزی می باشد و تقاوت این دو به عامل وجود برجستگی ها روی تخمدان هست که به آن فولیکول می گویند . فولیکول ها دربردارنده تخمک یا این که سلول جنسی ماده می باشند .
وظیفه های تخمدان ها: مهمترین وظیفه تخمدان ایجاد سلول جنسی ماده یا این که تخمک و تولید هورمون جنسی ماده که سبب ساز heat در حیوان می شود . فولیکول ها در مرحله تخمدان قابل رویت هستند پرورش آن ها در دوران بلوغ رخ می گیرد . فولیکول ها در مدت فحلی زیر تأثیر هورمون های مترشحه ی هیپوفیز جلویی که گنادوتروپین اسم دارااست کاملا" تکامل می یابند و به عبارت دیگر رسیده گردیده ، به سمت مرحله تخمدان ، جنبش می نمایند . پس از رسیده شدن بدون نقص فولیکول که به آن فولیکول گراف گفته می شود . در این زمان پاره گردیده ، در سود تخمک یا این که سلول جنسی ماده ، آزاد می گردد . به رسیده شدن فولیکول، فولیکوژنز و تکامل سلول جنسی اووژنز می گویند .
ترکین فولیکول و بیرون شدن تخمک از باطن آن را تخمک افشانی یا اوولیشن می نامند . پس از پاره شدن فولیکول و بیرون شدن تخمک از باطن آن در اثر خون ریزی در روی تراز تخمدان، لخته خونی به اسم جسم قرمز(Hemorrhagicum corpus (به وجود می آید . بعد از آن با گذشت بازه زمانی ، سلول های محیط جسم قرمز رنگ افزایش یافته و رنگ زرد رنگ مشخصی را به خود می گیرد که به آن جسم زردرنگ (Corpus luteum (گفته می شود .
در صورتیکه آبستنی اتفاق نیفتد ، جسم زرد رنگ بررسی رفته و جای آن را بافت سفـید همبندی پر می شود که جسم سپید (Corpus albica) نامیده می شود . از در میان رفتن جسم زرد رنگ باعـث می شود که تخمدان ، به یک فولیکول اول دیگر قابلیت پرورش و رسیده شدن را بدهد .
در شرای لقاح و آبستنی رخ گرفت جسم زرد رنگ پایدار مانده و با ترشح هورمون پروژسترون ، جلوی رویش دیگر فولیکول ها را می گیرد و بدین ترتیب باعـث استمرار آبستنی می شود . از بین رفتن جسم رنگ زرد در حین آبستنی در تمام حیوانات باعـث سقط جنین می شود .
2-
مجرای تخم بر ( لوله های رحمی Oviduct ) لوله ی اویدوکت مجرای انتقال تخمک یا این که تخم بارور به رحم می باشد . این مجرا با پیچ و خم فراوان از در بین لیگمان های رحمی به Mesosalpinx عبور کرده و به رحم می برسد . ارتفاع آن در گاو 20 الی 30 سانتی متر میباشد . اویدوکت از 3 قسمت تشکیل شده می باشد . که از سمت تخمدان اولی نصیب شیپور فالوپ قرار دارد . این قسمت مسئول دریافت تخمک می باشد . قسمت بعدی آمپول اسم دارد؛ که شایسته ترین محل برای لقاح اسپرم با تخمک می باشد . قسمت پایانی ایستموس می باشد که در غایت لوله اویدوکت را به شاخ های رحم وصل کرده می‌باشد .
شاخ
های رحم ( Uterine Horn ) این شاخ ها ، به شکل دو کیسه می باشند که از یک لایه ی ماهیچه ای بیرونی و لایه ی مخاطی داخلی تشکیل شده است . در لایه داخلی برجستگی های تکمه مانندی به صورت مقعر قرار داراست که کارانکول ( ( Carancule نامیده می شود . کارانکول ها به صورت نر و ماده به کتیلدون ها (فرورفتگی روی پرده جنینی) اتصال می یابند تا پرده جنینی را سفت به دیواره ی شاخ رحم متصل کنند .
بدنه
رحم (The body of the uterus)



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

نواع
روشهای پروار بندی

پروار
بره های شیری :

1 .رویکرد
معمولی:در این رویکرد بره ها مستقیما از شیر مادر تغدیه می نمایند و علاوه بر ان یه خرده کنسانتره به فیس آزادانه در اختیار آنها قرار می گیردرشد نمو این بره ها بستگی زیادی به اندازه شیر مامان و ادغام ان دارد این بره ها در 3تا 4 ماهگی از مامان قطع می شوند و در 5 ماهگی که به وزن 45تا 50 کیلو گرم رسیدند به کشتار میرسند 2 .راه
زود از شیر به دست آوردن :(پرواربندی کنسانتره ای) در
این منش بره ها در سن 2تا 3 هفتگی از مامان انقطاع می شوند و آنان را به مصرف کنساتره با پروتئین 18 درصد عادت می دهند (مزیت این روش) 3 .بره
های شیر پروار :این رویکرد در ارو پا مرسو مهمان‌ها هست ودر این روش بره ها صرفا با شیر مادر تغذیه می شوند ودر 3 ماهگی زمانی که وزن انها به 20 کیلو گرم رسید کشتار می شوند پرواربندی
بره های معمولی به منش مرتع(پرواربندی مرتعی)

در این روش بره ها در 4 ماهگی تا 5 ماهگی خریداری شده و در مراتع مرغوب ارگانیک و مصنو عی چرا می شوند و علاوه بر ان در وعده شبانه مقداری کنسانتره در اختیار بره ها قرار می دهند و و .زن این جور بره ها در 7 تا 8 ماهگی در نژادهای سنگین به 45 تا 50 کیلو گرم می برسد .
این نوع پروار بندی بیشتر برای بره هایی که در وسط فصل‌پاییز و اوایل زمستان متولد گردیده اند به کار گیری می شود وتا آخرها تابستان به کشتار می رسند پروار
گوسفندان جوان

ماشین آلات تولید خوراک دام

در این دسته پروار بندی بره هایی که در تابستان خریداری ودر مرتع حفظ کرده اند در سنین حدود 7 ماهگی در آغلهای باز ویا بسته به پروار می بندند . ودر سن 10 تا 11 ماهگی با وزن 55تا 60 کیلو گرم به کشتار می رسند .در
این رویه قسمت عمده طعام در این روش به فیس چربی ذخیره می شود وبهتر می باشد در این راه از علوفه ارزان قیمت استفاده شود پروار
بندی گوسفندان پیر

گله داران میشهای کهن سال وقصر قوچهای کهن سال و شیشکهایی که از نظر گله داشتی مراقبت آنان مقرون به صرفه نمی باشد را به تیتر گوسفندان وازد از گله انقطاع می شوند ودر رخ توانایی تامین علوفه انها را برای مدتی نگهداری کرده وپروار می کنند .
این
نوع گوسفندان پرورش بدنی حتمی را کرده اند واز نظر ساخت گوشت وضریب تبدیل مضاعف ضعیف می باشند وبیشتر مواد غذایی به فیس چربی در بدن ذخیره می شود خوب تر هست برای پرواربندی این مدل گوسفندان از علوفه ارزان بها به کارگیری کرد(مثل پس چر غلات و . . . .)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رشد
بره ها به چهره تصنعی و مصنوعی با استعمال از جایگزین شیر
فاکتورهای حیاتی پرورش گوسفند یکی قیمت بره در بازار و دیگری تعداد بره های از شیر گرفته شده به ازای هر راءس گوسفند در سال می باشد .با انجام عمل های اصلاحی و سلکسیون ، گوسفندانی با دوقلوزایی ومیزان بره زایی بالا حاصل شده اند که علاوه بر مزیتی که دارد این افزایش نقص‌ رشد بره ها را به وجود آورده می باشد .
کافی نبودن شیر مامان به عارضه ها متعدد مانند سنگینی زایمان مرگ و میر بره ها را افزایش داده است .هزینه ،زمان، نیروی کاری که صرف کاهش میزان مرگ و میر بره ها که ناشی از گرسنگی بره و نبود مشخصات مادری میش میباشد می شود از نظر اقتصادی مقادیر متعددی را شامل می شود . برای حل این ایراد رویش تصنعی و مصنوعی بره ها به تیتر یک رویه چاره برگزیده می شود .
رشد دهندگان گوسفند به برهان مراقبت های ویژه ، احتمال مرگ ، صرف نیروی فعالیت و گران بودن غذای جایگزین از پرورش تصنعی بره ها پرهیز می نمایند . ولی امروزه با پیشرفت صنعت ساخت طعام دام،بهبود ویژگیهای کیفی،وجود سیستم های متفاوت رشد مصنوعی و وجود امکانات مدرن ، میزان نیروی عمل کاهش یافته میباشد .
درپرورش بره ها به رخ تصنعی و مصنوعی ،با از شیرگیری زودهنگام بره و تغذیه مطلوب ورعایت اصول بهداشتی نتیجه رویش مصنوعی بره ها به میزان زیادی بهبود یافته است .

پرورش بره ها با شیشه وپستانک یا این که سیستم های اتوماتیکدر یک واحد رویش گوسفند،وقتی تصمیم به پرورش مصنوعی بره ها گرفته می‌شود اولی روشی که به ذهن پرورش دهندگان می برسد استعمال از شیشه و پستانک می‌باشد . بره ها در 5-3 روز اول ، هر 6 ساعت یکبار با به کارگیری از شیشه و پستانک تغذیه می شوند . بعد از آن ازاین مقطع بره ها هر روز 3-2 دفعه با جایگزین شیر تغذیه میگردند .در این راه مقدارمصرف جایگزین شیر را به سهولت می بضاعت و توان کنترل نمود .درصورتی که باگذشت برهه زمانی و یار با رویش بره اندازه طعام جایگزین شیر و بازه تغذیه تغییر و تحول نکند پیش معده بره ها با گذشت برهه زمانی بزرگتر شده و دلایل اجباری حاصل از پرورش نامناسب به دیده خواهد خورد .در رشد با شیشه و پستانک می توان از شیر میش های دیگر نیز به تیتر منشاء شیر استعمال نمود .
یک رویکرد دیگر،((پرورش اتوماتیک)) می باشد .دراین خط مش قابلیت مصرف طعام جایگزین به چهره مداوم و آزادانه برای بره ها مهیا می شود . دراین راه و روش نیروی عمل کاهش یافته و در دوران کوتاه تعداد متعددی بره رشد می یابد .دراین خط مش واحدهای مکش شیر برای تعدادزیادی بره قابل به کار گیری است . رشد دهندگان گوسفند باتوجه به تعداد بره ای که می خواهند به فیس تصنعی رویش دهند می بایست تعداد سطل مورد نیاز را خریداری نمایند و یا خودشان اقدام به ساختن آن ها نمایند .

پرورش بره ها در محیط یا این که اتاقک برهبره ها با آغاز تغذیه جایگزین شیرازهفته دوم به اتاقک بره آورده می شوند .غذایی که آن‌گاه از این می بایست به برها بدهیم خوش طعام بوده و دارنده حداقل 20 درصد پروتئین باشد .کنجاله سویا به اندازه 50 درصد کل جیره برای تغذیه بره ها در این سطح مطلوب می باشد .از آنجا که یونجه خشک سبب نفخ در بره ها می شود نباید بسیار مصرف شود . یونجه پربرگ نباید در دوهفته اولیه بسیار شود و همینطور آب مصرفی بره ها می بایست پاک و جدید باشد .غذا و آب طوری قراردهده شود که بره ها نتوانند جاری شد و پاش نمایند .به‌این خواسته ظرف شیر را می پوشانند تا فضولات باطن طعام نشود و هر24 ساعت یکبار غذای بره ردوبدل میگردد .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

3-خرید
علوفه و مواد متراکم در بازه زمانی مناسب برای افزایش سود باید در جهت کاهش هزینه ها کارایی شود . خرید علوفه در بازه مناسب و واکسیناسیون به موقع از جمله اقداماتی می باشد که سبب افزایش سوددهی می گردد .

4-خرید
بره در مناسب ترین تایم ها سال خرید بره ها با ارزش مطلوب از پاراگراف عواملی هست که در کاهش هزینه و سوددهی اکثر اثر گذار هست . با دانایی از منشاء بره‌های پرواری می‌توان زمان عرضه آنان را به بازار فروش پیش بینی نمود که پرواربند بایستی از اواسط تابستان شروع به این فعالیت کند تا بتواند دست کم دو دوره در سال پرواربندی را انجام دهند . لذا بهترین مقطع برای خرید اوایل تابستان می باشد تا بتواند بوسیله پس چرها دام را تا اواسط فصل‌تابستان بکشاند و از آن به آنگاه به پرواربندی مبادرت کند .

ماشین آلات تولید خوراک دام

خرید
بره در ابتدای فصل فصل‌تابستان دارنده دو حسن بخش اعظم پایین می‌باشد:
1-بره ها تا استارت پروار از لحاظ تکامل سیستم استخوانی به مقدار زیادی رشد می کنند و آمادگی آنها برای پروار شدن می‌باشد .
2- در این برهه زمانی بها بره ها و هزینه خرید آنها کمتر است .

5:
محل‌های مناسب خرید بره بهترین محل خرید، عرصه دام می باشد . چون نژادهای گوناگون مرزو بوم در میدان دام میباشد و دامدار قادر است هر نژادی که دوست داراست خریداری کند . در میدان دام زیرا دام ها در تعداد بیشتری به بازار عرضه می‌شوند، خریدار قادر است دام‌های قضیه نیاز خویش را در یک نوبت از دام‌های یکنواخت تهیه نماید .

در
هنگام خرید می بایست به نکات ذیل دقت کرد: الف: بهتر می باشد دام به هنگام خرید به طور نسبی لاغر باشد . ( لاغر بودن دام با قدرت و سالم دام باشد) .
ب: برای پرواربندی خرده بره‌های درشت اندام نسبت به بره‌های سبک وزن و کوچک اندام با صرفه تر هست .
ج: بره‌های زمینه لحاظ باید درشت و دارنده پاهای بلند و بدن کشیده، شکم توده و نوع و فاقد افتادگی، عدم لنگش و ریختگی موی و اسهال و فاقد ترشحات بینی و محیط چشم باشند .
د: عملکرد شود بره‌هایی انتخاب شوند که از نظر وزن به یکدیگر نزدیک باشند .
ه: میانگین سن و وزن بره‌های موضوع نظر به ترتیب حدود 7-4 ماه و 30KG باشد .

6-طول
زمان پرواربندی و تعداد دوره‌های پرواربندی در یک سال پرواربندی بره ها به زمان 90 روز با حداکثر ارتقاء وزن یار بوده و بره بهترین بازده را از لحاظ تبدیل مواد غذایی به گوشت دارااست . همینطور موقعیت بازار مقطع آخرین پرواربندی را برای یک دامدار معین میکند .

7-روش
فروش دام‌های پرواری دام ها در نقطه پایان عصر به فروش می‌رسند . ولی ممکن می‌باشد در بعضی موارد دامدار در ارتفاع دوره بره‌هایی که رشد عمده داشته اند را به فروش برسانند . در برخی وقت ها چون دام پرورش می‌کند، برای کاهش تراکم، دامدار یکسری از دام ها را در اواسط زمان میفروشد .
بنابراین دامدار قادر است از یک عدد از این دو رویه برای فروش به کار گیری کند:
1-فروش
گوسفند به چهره زنده و سرپایی الف:
فروش گوسفند زنده در مرکز ها خرید و فروش ب:
فروش گوسفند در محل پرورش 2-
فروش لاشه دام پس از کشتار
8-انتخاب
نژاد قضیه حیث برای پرواربندی اقدامات
اضطراری در طول مقطع پرواربندی
1-اقدامات
بهداشتی پیشین از استارت پرواربندی: الف:
ضد عفونی جایگاه ب:
جلوگیری از تلفات دام ها برای دام ها باید واکسیناسیون، حمام ضد کنه،‌ داروهای ضد انگل انجام شود .
ج:
پیکار با انگل‌های داخلی
2-پشم
چینی دام‌های پرواری عدم توجه به برهه زمانی مناسب پشم چینی و یا این که عدم پشم چینی منجر می‌شود که افزایش وزن مطلوب حاصل نشود .
عارضه
انگل در دام پرواری
به عامل اینکه ممکن می باشد دام ها به علت سرما و باران در بهاربند قرار نگیرند سم‌های آنها در محیطی مرطوب و نرم قرار می گیرد که این استدلال سبب می گردد رطوبت به پایین پوست و سم نفوذ نماید و این عارضه را پدید آورد که در اصطلاح محلی به آن سوختگی سم می‌گویند که در پرواربندی سبب ساز جراحت شدن پوست داخل سم میگردد .
زیان
اقتصادی حاصل از عارضه لنگش 1-حذف
دام پیش از موعدمقرر 2-
کاهش وزن
درمان
عارضه لنگش مقدمه دام را جدا کرده و آن گاه فضولات باطن سم را خارج نموده و بعد کمی‌کات کبود در آب ولرم حل کرده و بوسیله آن آسیب را شستشو می‌دهیم و سپس از آنتی بیوتیک کلرامفنیکل استعمال می‌کنیم . پس ز آن دام به مقطع یک هفته در محفظه خشک و فاقد بستر نگه داری می شود .

راه‌های
پیشگیری از عارضه لنگش 1-کاهش
تراکم دام در واحد سطح 2-ریخت
آهک کم آب در کف جایگاه 3-
توده آوری فضولات هر هفته
تغذیه
بره های پرواری در دو هفته نخستین پرواربندی باید از تغذیه بره‌های با کنسانتره پرهیز شود . زیرا سبب ساز بیماری اسیدوز می شود . مگر اینکه قبلاً از کنسانتره مصرف کرده باشند . اضطراری می باشد در این زمان از علوغه با قابلیت و امکان هضم و پروتئین بالا به کار گیری شود . (شبدر یا این که یونجه) . چون مواد معدنی شبدر و یونجه فراوان است منجر ارتقاء فشار اسمزی در روده بزرگ شده و دام را به اسهال می‌اندازد . برای خودداری از این عارضه خوبتر هست دام را 8% علوفه بخشید و 20% از علوفه خشبی مانند کاه یا گندم یا این که جو بخشید .
این فعالیت دو حسن دارد:
1-از اسهال و دلایل ناشی از آن پرهیز می کند .
2-اگر از شبدر یا این که یونجه استفاده شود، در مراحل آنگاه چون از کاه گندم یا این که جو به کار گیری می‌گردد بره ها به خوردن آن عادت کرده و نیازی به عصر عادت پذیری آن‌ها نمی‌باشد .

تغذیه کنسانتره در روز 15 پرواربندی پیشنهاد میشود .( در اوایل 20g و در اواخر 1 kg مصرف کنسانتره زیاد و ناگهانی سبب ساز کاهش اسیدیته شکمبه و اسیدوز می گردد .

علامتها اسیدوز( در 14-12 ساعت پس از مصرف مقدار دوچندان کنسانتره پیدایش می‌کند) .

بی اشتهایی،‌ مصرف زیاد آب در مراحل آن گاه مصرف آب متوقف می گردد .

در
اسیدوز خراب علائم به چهره ذیل است:
توقف حرکات شبکیه، ‌اسهال زیاد، دل درد، دندان قروچه، لرزش ماهیچه ها، فرو رفتگی دیده ها، زمین گیر شدن، ارتقا ترشح بزاق و کاهش شدید آب تن .

معالجه
اسیدوز حاد خورانیدن بی کربنات کلسیم و یا این که اکسید منیزیم به مقدار 250-200 گرم سفارش می‌شود . خورانیدن آنتی بیوتیک برای توقف پروسه تخمیر برای تحریک کار میکروبی شبکیه مصرف 200 گرم پروپیونات سدیم و 5/0 کیلو خمیر مایه به طریقه خوراکی توصیه می‌شود .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

بیش از هر اتومبیل دیگری در گاوداری،دستگاه شیردوش گاوداری کاربرد دارد و اگر که اعتنا خاصی به آن شود نقش بسزایی در کسب درآمد گاوداری می‌تواند داشته باشد . فعالیت دستگاه شیردوش گاوداری براین اساس می باشد که شیر را از پستان بسوی تانکر عده آوری شیر منتفل می‌نمایند که دست‌کم خطر به سالم دام را دارددستگاه شیردوش گاوداری می توانند علاوه بر کنترل و یا این که تولید بیماری ورم پستان در کیفیت شیر نقش بسزایی داشته باشند .
واحد دوشنده ازقسمتهای زیر تشکیل گردیده است: 1)واحد دوشنده در دستگاههای شیردوش گاوداری دارنده چهار فنجان پستانی است که هر کدام ازآنها شامل یک روکش، یک لاینر قابل انعطاف ، یک لوله کوتاه ضربان (پالسیشن) و یک لوله کوتاه شیر می باشد .

ماشین آلات تولید خوراک دام
2)
یک خرچنگی 3)یک
لوله بلند شیر 4)
یک لوله بلند ضربان (پالسیشن) در
قضیه شیر دوشی نکات مهمی وجود داراست که به شرح تحت هستند: - گونه دستگاه شیردوش گاوداری می تواند منجر انتقال باکتری از یک گاو به گاو دیگر شود بدین ترتیب ضدعفونی و شست و شوی مرتب دستها با آب و صابون از مهم‌ترین نکات در خلال شیردوشی است .- کارمندان شیر دوشی باید همواره خرقه پاک و پاکیزه ایی داشته باشند .
-
موهای بلندی که روی شکم ، پستانها و قسمت عقب حیوان برای منزه نگهداشتن سیستم پستانی و شیر بایستی مطلقا کوتاه شوند مثال ای از سالن های شیردوشی مجهز به دستگاه های اثبات و به طور کامل پیشرفته .
مراحل
شیردوشی 1-
پاک کردن وشستن پستان به
مراد دو هدف تحت شستن پستان انجام می شود: الف) برای از فی مابین بردن کثافات .
ب)
آزاد سازی شیرتوسط تحریک پستان 2-
کم آب کردن پستان به کار گیری از حوله های کاغذی یکبار مصرف برای خشک کردن پستان پیشنهاد می شود .
3-
بازدید کردن شیر گذشته از دوشش - معین کردن گاوهای در گیر به ورم پستان ( مشاهده دلمه ، در این رخ به تکنسین خبر دهید .)
-
بیرون کردن باکتریهای نوک پستان -
آماده سازی برای دوشش شیر با تحریک پستان 4-
اتصال واحد شیردوشی به پستان - نوک پستانها قبلی ازاستفاده و وصل شدن به دستگاه شیردوش گاوداری باید خشک و تمیز باشند .- لوله شیر حد فاصل در بین خرچنگی و کاسه پستانک می بایست به موقعیت S نگاهداشته شود تا از ورود هوا به درون سیستم پرهیز بعمل آید .
- کلاهکها روی پستان باید به توجه قرار گیرد .
یاد‌آوری مهم: خرچنگی می بایست حداکثر 1 دقیقه آن گاه از شستن پستان وصل شود . (در غیر این چهره به ادله کاهش هورمون آزاد کننده شیر، شیر کمتری بیرون می گردد .)
نصب صحیح و درست خرچنگی به پستان .
5-
بازدید -
مراقب باشید که قسمت انتهای سرپستان به باطن کاسه سر پستانها فرو نرود دوشش می بایست با سرعت و ممتد انجام پذیرد .
6- انقطاع کردن خوشه دستگاه شیردوش گاوداری از پستان- برای اینکه دستگاه شیردوش گاوداری از پستان جدا شود ،باید سوپاپ خرچنگی را بطرف خارج بکشید . در این وضعیت هوا دربین فضای داخلی پستانک و کاسه پستانک وارد می‌گردد و سبب از فی مابین رفتن خلاء می‌شود و خوشه شیردوشی از پستان انقطاع می شود .- به این موضوع دقت نمائید که پستان بی نقص دوشیده شود (با نگاه کردن به جریان شیر در لوله های انتقال شیر و راحت شدن و کوچک شدن پستان میتوان فهمید .)
- اگر مقطع شیردوشی مضاعف طولانی شود موجب زخم به بافت ظریف پستان میشود و ورم پستان ایجاد می شود .
7-
ضدعفونی کردن پستان با ماده ضدعفونی مطلوب بایستی ضدعفونی کردن انجام شود که این کار سبب نرمی پوست نوک پستانها می‌شود .
مجرای پستان در حدود نیم ساعت بعد از شیردوشی گشوده است که، خطر آلودگی پستان با ضدعفونی کردن کاهش می یابد و در بازه بی آبی ضدعفونی نوک پستان فراوان مؤثر می‌باشد .
در روش اسپری کردن سرپستان، می بایست دوبرابر مواد استفاده شود تا نصف تلاش عالی را داشته باشد .
منحنی
شیردهی - شیردهی نسبتا با ایجاد فراوان مقدمه می شود و ترشح شیر ادامه داراست تا در هفته های 6-3 به نقطع ی عطف خویش می رسد .
- از میزان ساخت بعد از وصال به اوج به تدریج کاسته می شود .
- در گاوهای پرتولید وصال به نقطع ی عطف طولانی تر از گاوهای اندک ساخت است .
- اندازه ایجاد شیر گاو پس از به دنیاآمدن و ترشح آغوز تا مقطع بی آبی (تقریباً300 روز) را منحنی شیردهی نشان می دهد .
- نقطه نقط ی اوج ساخت شیر، اثر حادثه ها خاص بر ساخت شیر و تراز دوام را منحنی معلوم می نماید .
- نمودار شیردهی تقریباً اثبات است و از روی آن می بضاعت اوایل زمان ساخت شیر را پیش بینی کرد .
- در او‌لین دوره شیردهی گاوها ،دارای منحنی شیردهی مسطحی میباشند .
- گاوهای بالغ در پیش‌رو به گاوهای شکم اول در مرحله ایجاد بالاتری می باشند و به اوج می رسند اما تداوم نقطع ی عطف در آن ها چندان مناسب نمیباشد .
- دوام شیردهی به کاهش ساخت شیر پس از وصال به اوج شیردهی گفته می شود .
- در حدود 96 -94 درصد تداوم شیردهی باید به طور متوسط باشد . به عنوان نمونه ساخت شیر هر ماه باید تقریباً 95 درصد ماه گذشته باشد .
- مقدار کاهش ساخت پس از سپری شدن اوج ساخت شیر بایستی در تلیسه به مقدار 2/0 درصد در روز ودر گاو بالغ 3/0 درصد در روز باشد .
- از عامل ها حائز اهمیت مدیریتی گله های شیری تجزیه و نظارت منحنی شیردهی در تشخیص مشکل‌ها تغذیه ای می باشد .
- برای اوج ساخت و تداوم بالا مستضعف ایجاد بالا می باشد .
در بازه نقط ی اوج تولید به ازاء هر کیلوگرم تولید اضافی شیر، ایجاد شیر مقدارش طی کلدوره شیردهی گاو به میزان 200 تا 300 کیلوگرم افزایش می یابد .
برای اینکه گاو به اوج ساخت برسد بایستی پروتئین جیره را کنترل نمائید .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

پروار
بندی گوسفند رویش
گوسفند به روش پرواربندی: منظور از پروار بندی یعنی چاق کردن و کسب حداکثر بیش تر وزن یا این که تولید جنازه جهت تامین گوشت هست .
پرواربندی به دو رویه انجام می شود .
الف-
پروار بندی در محیط محسور ب
– پروار بندی در محفظه ازاد و مرتع رویه نخستین یعنی پروار بندی در مکان های محصور و محدود به دو گونه تحت تقسیم می شود .
1- محافظت گوسفند پرواری در مکانهای مسقف که به رخ اغل یا سایه بان و حفاظ می باشد 2-
محافظت گوسفند پرواری در محفظه فارغ از سقف ولی محسور که طبعا هزینه کمتری دارد رویکرد دوم یعنی پروار بندی در محیط ازاد احتیاج به مستخدم کمتری داراست ، کود دام میتواند مستقیما به مرتع گشوده گردد ، ولی ارگانیک است که میزان طولانی تر وزن کمتر باشد و مقداری انرژی و مواد مغذی که بایستی در دام ها ذخیره گردد در راهپیمایی هدر می رود .
پروار بندی یکی از بهترین و مهم‌ترین شیوه های ایجاد گوشت در تمام عالم و از گزاره مرزوبوم ماست پروار بندی عبارت می‌باشد از مدیریت و تغذیه مطلوب دام ها جهت بدست اوردن اضافه وزن در یک بازه زمانی یعنی با حد اقل هزینه .
انگیزه از بیش تر وزن تامین پروتئین حیوانی قضیه نیاز آدم است در این تعریف یکسری نکته قابل اعتنا وجود دارااست .

ماشین آلات تولید خوراک دام
1-
شیوه مراقبت و تغذیه دام های پرواری با بقیه دام ها متفاوت میباشد و دقت عمده را می طلبد 2-
در یک برهه زمانی و عصر مشخص و معلوم اعمال می شود 3-
بدست اوردن حد اکثر بیش تر وزن مورد اعتنا می باشد پس دام هایی که با سرعت بیشتری رویش می نمایند برای پروار بندی مناسب خیس اند 4- اصل اعتنا به حد اکثر راندمان با دست کم هزینه ایجاب می نماید حدالامکان از مراقبت دام های مسن تر و مریض که موجب ایجاد هزینه اکثر و اتلاف مواد غذایی می شوند برای پروار بندی خویش داری شود .
5-
انگیزه تامین پروتئین حیوانی هست که عمدتا در ان چه ما بنام عضله و گوشت می شناسیم و جود داراست بنابراین در پروار بندی به رویش دام هایی توجه می شود که با سرعت رویش بخش اعظم به ذخیره بافت های عضلانی در مقایسه با بافت های دیگر می پردازد مزایای
پرواربندی: مهمترینن
مزایای پرواربندی را می بضاعت و توان بدین صورت خلاصه کرد: 1-
تولید گوشت : دام های لاغر و سبک وزن پس از یک خصوصی عملیات تبدیل به دام های سنگین وزن وزن گردیده و به عبارت دیگر به ساخت افزوده خواهد شد 2- مرغوبیت گوشت: گوشت دام های پروار دارای کیفیت خوبتر از بقیه دام هاست . هر قدر اندازه عضله در مجموع لاشه بخش اعظم باشد مرغوبیت گوشت عمده هست و به همین ادله دام هایی که چنین خصوصیتی را موجب می شوند برای نگهداری خوبتر اند و انها دام های برنا می‌باشد اند .
3- برگشت اص سرمایه و سود ان در کوتاه مدت: عصر پرار بندی حدود 2 تا 4 ماه می‌باشد .پس از فروش دامهای پرواری کل سرمایه و فیض به سرمایه گزار بر می گردد .
4-
نگهداری مراتع کشور 5-
استفاده از تولیدها جنبی 6-
ساخت اشتغال گونه های
پرواربندی: 1-
پروار بندی بره های شیری
2- پروار بندی به رویه مرتع
3- پرواربندی بره های برنا که معمولترین شیوه پرواربندی در کشور ایران همین خط مش است
4- پروار بندی گوسفندان پیر نکات
قابل دقت در پروار بندی : 1-
تنظیم و خرید دام مناسب در صورت قابلیت و امکان گزینش گونه بره برای پروار بندی بره نژاد هایی گزینش شوند که از حیث میزان پرورش و سرعت پرورش قابلیت بالایی دارا هستند مانند نژاد ها ی مغانی کردی و شال 2- رعایت نکات بهداشتی از پاراگراف دست‌کم دو هفته قبل از شروع پروار بندی به بره ها داروهای ضد انگلی داده می شود همچنین در همین مقطع بر برعلیه بیماری های انتروتوکسمی و اکسینه گردند .
3-
هزینه های تغذیه مدام بیشینه و کمینه دما رقم هزینه را تشکیل می دهد لذا پیشین از شروع پروار بندی مواد غذایی تهیه شده باشند 4- هرگونه تغییر‌و تحول یا این که طولانی تر کردن مواد پرانرژی یا این که با کیفیت و ماهیت گوناگون در جیره بره های پرواری نیز باید به تدریج و بنایی باشد .
5- مدتی پس از پرواربندی بره هایی که رویش خیر و خوبی ندارند بایداز گله حذف شوند و به جای انها بره های جدیدجایگزین شوند .
6- مهم‌ترین مورد در پرواربندی تهیه و تنظیم جیره و تغذیه با جیره تنظیمی در برنامه درست می‌باشد .
ساختمان
و تاسیسات: رشد گوسفند و بز نیاز به منزلت و امکانات دوچندان و لبریز خرج در مقایسه با گاو و طیور ندارد . با این که سیستم های پرورش گوسفند متنوع و متعدداند ولی به طور کلی در هر سیستم پرورشی ضرورت دارااست گوسفند از تاثیر سو کارداران نا مساعد اب و هوایی مراقبت گردد .
اصول
منزلت : 1-
گذشته از احداث جایگاه می بایست داده ها کافی از موقعیت جغرافیایی ناحیه بدست اورد و محلی را تعیین کرد که از زمین های اطراف بلند تر باشد 2- گوسفند حیوانی می باشد که حساسیت شدید به باد و کوران دارااست لذا برای اسایش حیوان و هم برای دوری از نشر بیماری ها باید جهت رده حیوان بر مغایر وزش باد های موسمی حیطه و رو به افتاب باشد .
3- مقام می بایست به دسته ای احداث شود که بتوان رطوبت ودرجه حرارت ان را در دست گرفتن نمود زیرا گوسفند در برابر هوای گرم و مرطوب مهم می‌باشد و در فیض میل به تغذیه در اوکاهش می یابد .
4- به عامل الودگی فاضلاب جایگاه گوسفند ، فضولات و هم بیماری های مشترک بشر و دام حتمی می‌باشد مقام پرورش گوسفند دور از محل سکونت آدم ها باشد .
5- محل رده می بایست به گونه ای انتخای شود که به راحتی به انبار علوفه دست رسی داشته باشد .
بایستی
جایگاه را با مصالحی تولید که به مراد نبرد با افات و امراض گوسفند قابل ضد عفونی کردن باشد



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

تعریف
جابجایی شیردان: انحراف شیردان یا این که همان معده حقیقی وواقعی گاو از مکان با اهمیت اش به سمت راست یا این که چپ را اصطلاحا جابجائی شیردان می گویند .

شیردان باید به صورت ارگانیک نزدیک به کف شکم متمایل به راست باشد ولی بر اثر جابجایی ممکن است به سمت راست یا چپ گم راه شود که در اکثر وقت ها موردها (۸۰ تا ۹۰ درصد) این جابجایی به سمت چپ می‌باشد .

در این وضعیت شیردادن از محل طبیعی خویش جایجا شده و بطرف پایین شکمبه و به سمت چپ دیواره حفره شکمبه کشیده می شود . در این حالت شیردان گیر کرده و به دلیل فشار وارد گردیده از سوی محتویات شکمبه، شیردادن بیشتر جایجا شده و موجب ایجاد گاز و نفخ شدید در گاو می شود .

ماشین آلات تولید خوراک دام

بیش از ۹۰ درصد جابجایی های شیردان در طول ۶ هفته پس از وضع حمل رخداد می افتد .

علامتها
جابجایی شیردان: کاهش
اشتها و عدم تغذیه دام کاهش
ایجاد شیر در روزهای ابتدایی دام دچار اسهال ملایمی شده و مقدار مدفوع آن کاهش می یابد . در این حالت مدفوع دام تیره رنگ و بدبو است .
خمیدگی
پشت دام علل
جابجایی شیردان و نحوه معالجه آن عوارض
جابجایی شیردان: فشار
بیش از حد جنین به دستگاه گوارش در هنگام زایمان بیماری هایی مثل تب شیر، سندرم کبد چرب و ورم پستان احتمال جابجایی شیردان را ارتقاء می دهند .
ضعف
ماهیچه ها برای منقبض شدن و تجمع بیش از حد گاز در روده به علت مصرف بیش از حد غلات درمان
جابجایی شیردان در صورتیکه جابجایی شیردان خفیف میباشد غلتاندن گاو به شرایط پشت می تواند برای معالجه اثر گذار باشد .
جراحی در موراد شدیدتر که هزینه بر خواهد بود .


علل
جابجایی شیردان و روش معالجه آن پیشگیری
از پیدایش جابجایی شیردان توجه
به جیره غذایی دام پیش از زایمان تغذیه
گاوهای کم آب با طعام های حجیم تغییر تحول
تدریجی برنامه غذایی گاوها هنگام گذر از تراز بی آبی به تراز شیردهی



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

 

سندرم راز باد كرده ويروسي طيور و راههاي پيشگيري و كنترل آن اولين گزارش اين بيماري در سال 1984 توسط مورلي و تامسون از آفريقاي جنوبي در جوجه هاي گوشتي داده شد . چندي آنگاه بيماري يا سندرم مجددا از اروپاي غربي ، آفريقاي شمالي و خاور ميانه در جوجه هاي گوشتي و مادرهاي گوشتي و طيور تخمگذار تجارتي مطرح گرديد . مطالعات اخير دكتر گوتر GOTER در فرانسه در مركز تحقيقات PLOUFARGAN و همچنين در انگلستان در موسسه تحقيقات بيماريهاي طيور هاوتون نشان بخشید كه برهان يا سندرم SHS طيور و رينوتراكئيت عفوني بوقلمون يا TRT يك پنوموويروس PNEUMOVIRUS ميباشد . اين سندرم موجب بروز علائم تنفسي و جراهاتي در روي گویش و حلق و سوراخهاي دهن و بيني و لكه هاي خونريزي در سقف دهان گرديده و كاهش تخم مرغ به اندازه 5 تا 30 درصد و تلفاتي در حدود 5 تا 10 درصد را به وجود مي آورد . مرغان تخم گذار علی الخصوص مرغان مامان گوشتي به دفعات گوناگون به اين سندرم در گیر مي شوند و كاهش توليد تخم مرغ و افزايش تلفات در آن‌ها ديده مي شود به ویژه در مواقعي كه اين سندرم همراه با آلودگيهاي ثانوي ميكروبي و ويروسي مثل کارداران اشير شياكلي ، پاستورلا مولتوسيدا ، كريزاي عفوني و ويروس برونشيت عفوني مي باشد . ياد آور ميشود وجود و حضور کارداران فوق الذكر بر حدت و شدت و COMPLICATION بيماري مي افزايد ، امروزه ثابت گردیده است كه يك سروكانوژن SEROCONVERSION بين ويروسهاي SHS و TRT وجود داراست . سه هفته پس از تزريق ويروس به جوجه هاي SPF آنتي بادي كاملي ايجاد مي شود كه با رویه اليزا ELIZA و سرو نوتراليزان قابل اندازه گيري ميبا شد . تيتر آنتي بادي خنثي كننده دو هفته پس از تزريق ويروس به بوقلمون و سه هفته آنگاه از تلقيح به طيور به حد اكثر خود رسيد و مي توانایی آنرا با تست مربوطه مقدار گيري نمود . بين ويروس برونشيت عفوني و SHS انتر فراس وجود داراست به ویژه بين واريانتهاي ويروس برونشيت عفوني و اين مساله فوق العاده اساسی هست كه در موقع واكسيناسيون طيور بر عليه SHS و TRT بايد رعايت شود . ويروس برونشيت عفوني به مراتب وخیم تر و قوي خیس از SHS بوده و ايجاد انتر فرانس ميكند . در مواقعي كه دست اندرکاران ميكروبي ثانوي مثل E . Coil و استافيلو كوكها و پاستورلاها و كريزاي عفوني در صحنه فراهم باشند يك فرم COMPLICATION به وجود مي آيد كه در چنين شرايطي مصرف آنتي بيوتيك هاي وسيع الطيف در تخفيف اين COMPLICATION رل اساسي خواهند داشت و بايد به موقع در گله هاي مادر مصرف شوند تا حدت و شدت سندرم SHS به حد اقل خویش تقليل يابد و ضايعات بيماري كم شود . در اين بيماري انتقال آ»تي بادي مامان به جوجه ها وجود داراست ولي هنوز انتقال ويروس به رخ VERTICAL روشن نشده می باشد .

ماشین آلات تولید خوراک دام و طیور

ب
– نشانيهاي سندرم SYMPTION نشانيهاي
بيماري به تدريج و به ترتيب در طيور مامان گوشتي و طيور تخمگذار به شرح زير ديده مي شود : 1
– خواب آلودگي و بي حركتي جوجه ها
2
– بي اشتهايي مطلق و بروزعلائم تنفسي
3
– تورم شديد پلكها و اشك آلود بودن چشمها
4
– چشمهاي چيني شكل يا ( CHINESE EYES )
5
– جراحات در روي زبان و حلق و سوراخهاي بيني و دهن و خونريزي در سقف دهن
6
– نقصان تخم مرغ به اندازه 5 تا 30 درصد و كوچك شدن اندازه تخم مرغها
7 - جراحات و COMPLICATION چشمي مخصوصا در مواقعي كه با عامل كريزاي عفوني و ساير ميكروبها تو ام باشد .

8
– كم شدندرجه جوجه درآوري يا HATCHEBILITY
9 – در مواقعي كه بيماري پيشرفته باشد ضايعات و اختلالات عصبي مثل بيماري نيو كاسل در گله ديده مي شود .

10 – سرانجام مرگ و مير به ميزان 5/0 تا 10 درصد مشاهده مي شود .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام  ,
:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

تعداد زیاد زیادی از کپکها ترکیبات سمی بنام مایکو توکسین ها تولید می نمایند . در در میان مایکو توکسین ها ، 14 نوع سرطانزا وجود داراست که در این میان آفلا توکسین ها از نظرقدرت سرطانزایی قویتر از سایرین می باشند .
دو کالا اکثر و حیاتی تولید کننده سموم قارچی عبارتند از: آسپرژیلوس و فوزاریوم . عوامل مختلفی بر ساخت سموم قارچی بوسیله قارچ ها تأ ثیرگذارند که از آن گزاره رطوبت، مرتبه حرارت و پرورش هم زمان سایر میکروب ها می باشند . از فی مابین سموم قارچی شناخته شده، آفلاتوکسین ها عموماً به وسیله آسپرژیلوس فلاووس ساخت می شود .
آفلا توکسین ها توسط دو کپک آسپرژیلوس فلاووس و آسپرژیلوس پارازیتیکوس تولید می شوند . آفلا توکسین ها گونه های مختلفی دارند که شامل آفلا توکسین B1, B2 G1, G2, M1, M2 و مشتقات آن‌ها که آفلاتوکسین B1 قویترین مدل آن می باشد .
گشوده تاب نوروروشنایی این شش توکسین در نور ماورائ بنفش بصورت تحت میباشد:
B1

B2

G1

G2

M1

M2

آبی

آبی

سبز

سبز،
آبی
آبی

آبی رنگ
، بنفش

آفلا توکسین ها در طیف وسیعی از مواد غذایی مثل طعام دام و طیور، شیر، آرد گندم ، آرد سویا، کشمش، پنیر، ماست، سوسیس های تخمیری، گوشت های فعالیت آوری گردیده و . . . مشاهده شده می‌باشد .

ماشین آلات تولید خوراک دام
در رخ کپک زدگی طعام دام و ساخت آفلاتوکسین B1 در آن ، مشتق هیدروکسی آن یعنی آفلاتوکسین M1 در شیر مشاهده می شود که همانند Af B1 اثرات هپاتو توکسینی و سرطان زایی دارد البته بایستی ذکر شود که محققین متفاوت وجود آفلا توکسین های M1,M2 را در شیر گزارش کرده اند که کلیه آنها مشتقات آفلا توکسین های B1,B2 می باشند . البته مهم ترین آفلا توکسینی که در شیر وفراورده های لبنی وجود داراست مدل M1 می باشد .
در موضوع حداکثر مقدار مجاز AFB1 وAFM1 در کشورهای متعدد مقررات متنوعی وجود دارد، اما به طور معمول حداکثر مقدار مجاز AFB1 را در طعام دام ppb20-10 در نظر می گیرند . مطالعات متعدد نشان داده اند که میزان ایجاد AFM1 در شیر چیزی حدود 1-2 درصد اندازه AFB1 درخوراک دام می‌باشد . بدین ترتیب در بخش اعظمی از کشورها میزان مجاز AFM1 رادر شیر ppb05/0تعیین می نمایند . با دقت به این که در کشورهای درحال توسعه،ازجمله ایران، حجم قابل توجهی از طعام دام آلوده به کپک ودر فیض آفلا توکسین های متنوع می باشد وجود AFM1 درشیر دام ها امری ارگانیک میباشد، چه بسا در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده هم گهگاه تایم ها شیوع گسترده AFM1 را درشیرهای تولیدی می توانایی رویت کرد .درمورد شیوه اثرات سرطان زایی آفلا توکسین ها مطالعات متعددی به وسیله محققین متفاوت انجام شده میباشد واکثرمحققین بر این عقیده اند که آفلا توکسین ها بخصوص نوع B1 که قویترین وسمی ترین مدل هم می باشد از نحوه اتصال به مولکول هایDNA سلول و ساخت جهش های نقطه ای در آن و خلل در سنتز DNA اثر خود را می گذارند .
اما به جز اسیدهای نوکلئیک، سایر ماکرو مولکولهای سلولی هم ممکن می‌باشد ذیل تاثیر آفلاتوکسین ها قرار گیرند .
مشخص گردیده است که تغییرات آنتی اکسیدانی butylated
Hydroxyanisole) ) BHAو hydroxytoluene) butylated )BHT قادرند خواص جهش زایی AFB1 را به اندازه دو برابر ارتقا دهند . همچنین اثبات شده میباشد که سمیت آفلا توکسین در حیوان ها برنا وجنس نر اکثر است . روشهای مختلفی برای میزان گیری مقدار آفلاتوکسین در طعام دام و مواد غذایی وجود دارااست ، ازجمله: (HPLC, TLC, RIA, ELISA, EIA) والبته بایستی توجه داشت که در هر کشوری با توجه به تجهیزات مو جود می بایست سعی شود که از دقیقترین وارزانترین راه جهت اندازه گیری این سموم خطرناک استعمال شود وسپس با مشخص و معلوم کردن مقدار تقریبی سموم در مواد غذایی متعدد به خصوص طعام دام، حد مجازی برای آن تعریف شود .
اثرات
سم آفلاتوکسین در بهداشت وسلامتی بشر وحیوان: بشر توسط مصرف غذاهای آلوده و کثیف در اثر رویش قارچها درمعرض مخاطرات ناشی ازسم قرار گرفته وچون جلوگیری از رویش قارچها در مواد غذائی سهل نمی باشد بنابراین پیشگیری از بیماریهای قارچی در آدم وحیوان مشکل می باشد .
در برخی از کشورهای عالم مثل تایوان ،اوگانداوهندوستان مواقعی از بروز افلاتوکسیکوزیس انسانی در اثر مصرف غذاهای کثیف ،گزارش گردیده هست امادر کشورهای بسط یافته به ادله وجود سیستم های کنترلی ظریف ،فروش مواد غذائی کثیف ممنوع بوده وبیماری به ندرت مشاهده می شود .
نشانه ها بالینی مشاهده گردیده در آدم دربرگیرنده : در سال 1988 آژانس دربین المللی تحقیق بر روی سرطان، آفلاتوکسینB1 که یکی از شایع ترین سموم ایجاد گردیده توسط قارچ آسپرژیلوس می باشد را در لیست کارداران سرطان زای بشر قرار داد .
ضررهای ناشی از مصرف آفلاتوکسین ها در انسان، از پاراگراف محرز بودن نقش آفلاتوکسینB1 در وقوع سرطان و مقاوم بودن آفلاتوکسینM1 جان دار در شیر، حتی در برابر استرلیزاسیون و پاستوریزاسیون، ضرورت راه حل اندیشی در خصوص در دست گرفتن سموم قارچی خصوصاً آفلاتوکسین ها را صد چندان می نماید .
استفراغ ، دردناحیه شکم ،ضایعات حاد کبدمثل FATTY CHANGE، ادم ریوی ،لرزش عضلانی ،کوما،تشنج ومرگ همراه با ادم مغز ودرگیری اندامهائی نظیر کبد ،کلیه هاوقلب می باشد .افلاتوکسین 1 B از عامل ها تراتوژنیک موتاژنیک وسرطانزای انسانی می‌باشد .
در صورتی‌که آدم روزمره برای برهه زمانی طولانی کمتر از ۱۰ میکروگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن افلاتوکسین B1 اخذ کند به عوارض زود گذر وموقتی دچار می شوداما چنانچه این میزان به ۵۰ میکروگرم برسد اثرات بالینی مهمی صورت خواهد بخشید وتظاهرات اپیدمیولوژیکی اتفاق می افتد .
مطالعات انجام شده در آسیاوآفریقا نشان می دهد که جیره های غذائی دربردارنده افلاتوکسین از کارداران ایجاد سرطان کبددر آدم می باشند بدین ترتیب محققین بیمارستانهاومراکز درمانی سراسر عالم در جستجووتلاش برای معین نمودن علل سرطان کبد می باشند .
آنان پس از بررسهای متعددی پی برده اند که افرادی که در معرض فاکتورهای خطر مثل هپاتیت ،سیروز کبدی ،افلاتوکسین ها،پیری وعوامل ارثی قرار دارا هستند احتمال ابتلا به سرطان کبد درآنها عمده می باشد . فاکتورهای خطر عواملی میباشند که شانس ابتلا انسان را به یک بیماری ارتقاء می دهند .
علائم بالینی مشاهده شده در حیوان ها شامل: توکسین های جانور در غذای دام و طیور با مکانیزم های زیادی سبب ساز ایجاد غم های مختلف می گردند . ازجمله با تداخل در چرخه ساخت انرژی در سلول، باعث تولید مرگ سلولی می شوند . همینطور می توانند سبب تداخل در سوخت و ساز کربوهیدرات هاو چربی ها شوند و یا با تداخل در اسیدهای نوکلئیک سلول، باعث عدم ایجاد پروتئین های موضوع نیاز سلول شوند و به این ترتیب عوارض مختلفی از پاراگراف تولید سرطان، ایجاد ناقص الخلقه زائی، نفروز کلیوی، نکروز بافت کبد، دلایل عصبی، تداخل در روند خون سازی و کاهش فعالیت سیستم ایمنی را سبب ساز گردند .
حیوانات مصرف کننده سموم قارچی به علت مشکل حاصله در دستگاه ایمنی، اکثر به بیماری های متفاوت در گیر می شوند و عموماً شناسائی نقش این سموم در پروسه بیماری های تولید گردیده در خفای بقیه کارداران مربوط به وقوع بیماری، دوچندان اختلال می باشد . اکثر تحقیقات، موید تأثیر سموم قارچی بر ایمنی سلولی می باشند اگر‌چه تأ ثیر آنها بر ایمنی هومورال، نفی نگردیده هست .
معمولاً حیوانات جوان، عمده در مقابل جراحت های ناشی از این ترکیبات قراردارند که با ظهور علائمی همچون اختلالات گوارشی، اندک خونی، زردی، کاهش غذای مصرفی و منفعت وری، خود را نشان می دهد .
ایراد در دستگاه گوارش ،جلوگیری از کار سیستم ایمنی ،کاهش ساخت نظیر ، افزایش ضریب تبدیل طعام ،کاهش شیر وتخم مرغ ،کم خونی ،یرقان وکاهش رشد می باشد .
ساخت سرطان به وسیله افلاتوکسین به طور گسترده موضوع مطالعه قرار گرفته می باشد وکبد اندام مهم هست که در بیشتر مدل ها جراحت می بیند .
نتایج حاصله از این مطالعات حاکی از آن است که افلاتوکسین های 1 B ،M1،G2 باعث ایجاد اشکال سرطان در گونه های متفاوت حیوان‌ها می شوند . در حیواناتی که تحت تاثیر افلاتوکسین قرار گرفته اند،اشتها ناچیز شده، تلفات ناشی از این سموم قابل مشاهده هست .در حالیکه علامت ها بالینی در گوساله وگاوها زمانی ظواهر می شودکه به ترتیب اندازه PPB 150 و PPB ۶۰۰ افلاتوکسین را اخذ کرده باشند .
در شکل حاد بیماری علائمی نظیر بی حالی ،درد منطقه شکم ،اسهال ، RECTAL PROLAPSE وسرانجام مرگ مشاهده میگردد .
در شکل مزمن علاوه بر ضایعات کبدی ،کاهش پرورش ،کاهش راندمان تغذیه ،ضایعات کلیوی ،اختلال در متابولیسم پروتئین هاوچربی ها چشم گردیده است آفلاتوکسین ها می توانند نکروز خراب ،سیروز وتومورهای کبدی ، را در دسته های مختلف حیوانی تولید کنند به تیتر مثال افلاتوکسین B1 در بسیاری از مدل ها شامل پستانداران ،پرندگان ، ماهیها جوندگان سرطانزا می باشد .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 7 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

در این مقاله،شایع ترین بیماری های بره های شیرخوار در ایران و راهکارهای کاهش تلفات آن آنالیز شده هست .

 

اسهال

اسهال بره های نوزاد به علت یکی از یکسری باکتری : E . coli ، سالمونلا[1] و یا این که کلستریدیوم پرفرنژنس تیپ C می باشد . مصرف کافی ماک شایسته ترین نگهداری در برابر اسهال می باشد . همچنین ملاحظه ظریف اصول بهداشتی اصلی میباشد . وضعیت بره زایی کثیف، قضیه بروز اکثری مشکل‌ها بالقوه تندستی را مهیا می سازد . اسهال باکتریایی می تواند با آنتی بیوتیک ها و مایعات و الکترولیت ها معالجه شود . همچنین مصرف بیش از حد شیر نیز در بره ها می تواند باعث به اسهال تغذیه ای یا این که اسهال غیر عفونی[2] در بره ها گردد . به علاوه واکسن های تجاری هم برای اسهال های E . coli و کلستریدیوم پرفرنژنس تیپC وجود داراست .

آنتروتوکسمی

بیماری آنتروتوکسمی که به آن بیماری پرخوری یا این که قلوه نرمی نیز گفته می‌شود، به دنبال جذب مقادیر مضاعف سم از دیواره روده بروز می کند .ادله این بیماری که قسمتی از فلور طبیعی دستگاه گوارش دامهاست در سال 1982 برای اولین بار توسط ولش و نوتال جداسازی شد .

ماشین آلات تولید خوراک دام

ادله بیماری کلستریدویم پرفرنژنس می‌باشد که یک باسیل گرم مثبت، بی‌هوازی، پلی‌مورف، معمولا قطور و کشیده و دارای کپسول (صرفا در نمونه‌های حاصل از بافت)، توکسین‌زا و هاگدار میباشد .سویه‌های
متفاوت این باکتری حدود ۱۲ دسته توکسین ترشح می‌نمایند که توکسین های حساس عبارتند از آلفا، بتا، اپسیلون و یوتا .این باکتری دارای ۵ تیپ A,B,C,D,E می باشد . تیپهای B,C,D در ایران از اهمیت بیشتری برخوردارند . باکتری کلستردیوم پرفرجنس تیپ C و D معمولاً در خاک وجود داشته و هم جزو میکروفلور ارگانیک دستگاه گوارش گوسفندها و بزهای تندرست میباشد . زیر وضعیت خاصی از پاراگراف تغییر جیره غذایی و پرخوری کلستردیوم پرفرجنس تیپ D به سرعت نشر یافته و مقادیر متعددی توکسین اپسیلون تولید می کند . این توکسین سبب ساز التهاب روده، ارتقا نفوذپذیری دیواره عروق و به دنبال آن جذب سموم به خون می گردد . اسهال موکوئیدی، زمین گیری و ترشح زیاد بزاق و تشنح بعضا از علامت ها دارای اهمیت این بیماری می‌باشند . گردش توکسین هم پا با جریان خون سبب ساز انباشتگی و پرخونی شکمبه و شیردان، التهاب ریه‌ها و پرخونی و تغییرات دژنراتیو کلیه‌ها شده و به دنبال آن قلوه نرمی رخداد میفتد . ضایعات مغزی و فساد پرسرعت لاشه از پاراگراف علامت ها کالبدگشایی این بیماری می باشد . حیوان‌ها جوان حساس‌ترند . اندازه بالای مرگ و میر و ناگهانی این بیماری وابسته به بره ها و بزغاله‌هاست . البته حیوان ها بالغ نیز در برابر آنتروتوکسمی با اهمیت بوده و در برابر مقادیر مزمن این سموم ایمن میگردند .

مقدار
تکثیر کلستریدیوم پرفرنژنس تیپ C و D در روده گوسفند و بز بسیار بوده و به همین ادله در وضعیت زیر دام در گیر آنتروتوکسمی می‌شود:
1- مصرف بیش از حد شیر و یا غذای دانه ای (غلات) توسط بره ها و بزغاله ها .

2- در برهه زمانی نقاهت بیماری و یا این که استرس .

3- به دنبال ابتلای شدید به انگلهای دستگاه گوارش از قبیل نماتودها و کوکسیدیا .

4- هنگام پیدایش شرایط یا بیماری که منجر به کاهش حرکات دستگاه گوارش شود .

میش های باردار باید 4-3 هفته پیش از زایمان برای بیماریهای کلستریدیایی[3] واکسینه شوند(معمولا کلستریدیوم پرفرنژنس تیپ c & d و کزاز[4]) .میش های واکسینه گردیده پادتن ها[5] را از شیوه ماک به بره های تازه زا منتقل می کنند . میش هایی که هیچوقت واکسینه نشدند یا آنهایی که وضعیت واکسیناسیون نامشخص دارند به 2 واکسیناسیون با فاصله 2 هفته نیاز خواهند داشت .

عفونت
های انگلی
انگل‌هاى داخلى متعددى وجود دارد بره ها را آلوده می کنند، مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: تنیاى رودهٔ گوسفند و انگل‌هاى معدی-ریوى (قزل‌قورت) . کپلک(فاسیولا هپاتیکا)، انگل دیگری هست که بخصوص در شمال کشور‌ایران و مازندران فراوان شایع می باشد اما در بره های شیرخوار موضوع دقت نمی باشد . این انگل که در کبد حیوان زندگى مى‌کند، وجود او در گوسفند باعث علائمى مثل: ضعف، لاغری، تورم زیرگلو، کم‌خونی، آب آوردن حفرهٔ بطنی، لاغرى و ریزش پشم مى‌شود .

تنیاى رودهٔ گوسفند: این انگل در روده‌هاى حیوان زندگى مى‌کند و باعث اسهال، درد شدید، و لاغرى مى‌شود . بره‌هاى جوان به این انگل آلوده مى‌شوند .

انگل‌هاى معدى-ریوى (قزل‌قورت):این انگل‌ها از استرونژیلوس‌ها بوده و در حیوان باعث لاغری، ضعف، کم‌خونی، شکنندگى پشم، سرفه، ناراحتى‌هاى تنفسی، اسهال سیاه یا این که قهوه‌اى مى‌شود . این انگل در بخش ها مالامال باران عمده شایع می‌باشد و هر ساله تعدادىاز گوسفندان در اثر ابتلاء به این انگل از میان مى‌روند . حیوان در اثر خوردن علوفهٔ مراتع آلوده و کثیف به انگل‌ها آلوده مى‌شود . براى از دربین بردن این انگل‌ها مى‌باید از داروهاى ضدانگلى به کارگیری شود .

مهمترين برهه زمانی براي كرم كشي یا این که خوراندن دارو های ضد انگل داخلی برای يك ميش( 4-2 هفته) قبل از بره زايي است، زيرا ميش هاي حامله و شيرده كاهش مصونيت موقتي را تحمل مي كنند( به علت تغييرات هورموني) كه سبب به افزايش پيش از زايماني تخم هاي كرم انگل در ميش می‌شود . كرم كشي با يك كرم كش[6] اثرگذار به ميش ها كمك خواهد كرد كرم ها را دفع كنند و انتقال لارو هاي كرم به بره هاي نو زا كاهش يابد . با كرم كشي در اواخر آبستني ميش هايي كه در فصل بهار به چراگاه بر مي گردند توشه كرم كمتري را به چراگاه حمل مي كنند . در این مقاله،شایع ترین بیماری های بره های شیرخوار در ایران و راهکارهای کاهش تلفات آن آنالیز شده هست .

 

اسهال

اسهال بره های نوزاد به علت یکی از یکسری باکتری : E . coli ، سالمونلا[1] و یا این که کلستریدیوم پرفرنژنس تیپ C می باشد . مصرف کافی ماک شایسته ترین نگهداری در برابر اسهال می باشد . همچنین ملاحظه ظریف اصول بهداشتی اصلی میباشد . وضعیت بره زایی کثیف، قضیه بروز اکثری مشکل‌ها بالقوه تندستی را مهیا می سازد . اسهال باکتریایی می تواند با آنتی بیوتیک ها و مایعات و الکترولیت ها معالجه شود . همچنین مصرف بیش از حد شیر نیز در بره ها می تواند باعث به اسهال تغذیه ای یا این که اسهال غیر عفونی[2] در بره ها گردد . به علاوه واکسن های تجاری هم برای اسهال های E . coli و کلستریدیوم پرفرنژنس تیپC وجود داراست .

آنتروتوکسمی

بیماری آنتروتوکسمی که به آن بیماری پرخوری یا این که قلوه نرمی نیز گفته می‌شود، به دنبال جذب مقادیر مضاعف سم از دیواره روده بروز می کند .ادله این بیماری که قسمتی از فلور طبیعی دستگاه گوارش دامهاست در سال 1982 برای اولین بار توسط ولش و نوتال جداسازی شد .

ادله بیماری کلستریدویم پرفرنژنس می‌باشد که یک باسیل گرم مثبت، بی‌هوازی، پلی‌مورف، معمولا قطور و کشیده و دارای کپسول (صرفا در نمونه‌های حاصل از بافت)، توکسین‌زا و هاگدار میباشد .سویه‌های
متفاوت این باکتری حدود ۱۲ دسته توکسین ترشح می‌نمایند که توکسین های حساس عبارتند از آلفا، بتا، اپسیلون و یوتا .این باکتری دارای ۵ تیپ A,B,C,D,E می باشد . تیپهای B,C,D در ایران از اهمیت بیشتری برخوردارند . باکتری کلستردیوم پرفرجنس تیپ C و D معمولاً در خاک وجود داشته و هم جزو میکروفلور ارگانیک دستگاه گوارش گوسفندها و بزهای تندرست میباشد . زیر وضعیت خاصی از پاراگراف تغییر جیره غذایی و پرخوری کلستردیوم پرفرجنس تیپ D به سرعت نشر یافته و مقادیر متعددی توکسین اپسیلون تولید می کند . این توکسین سبب ساز التهاب روده، ارتقا نفوذپذیری دیواره عروق و به دنبال آن جذب سموم به خون می گردد . اسهال موکوئیدی، زمین گیری و ترشح زیاد بزاق و تشنح بعضا از علامت ها دارای اهمیت این بیماری می‌باشند . گردش توکسین هم پا با جریان خون سبب ساز انباشتگی و پرخونی شکمبه و شیردان، التهاب ریه‌ها و پرخونی و تغییرات دژنراتیو کلیه‌ها شده و به دنبال آن قلوه نرمی رخداد میفتد . ضایعات مغزی و فساد پرسرعت لاشه از پاراگراف علامت ها کالبدگشایی این بیماری می باشد . حیوان‌ها جوان حساس‌ترند . اندازه بالای مرگ و میر و ناگهانی این بیماری وابسته به بره ها و بزغاله‌هاست . البته حیوان ها بالغ نیز در برابر آنتروتوکسمی با اهمیت بوده و در برابر مقادیر مزمن این سموم ایمن میگردند .

مقدار
تکثیر کلستریدیوم پرفرنژنس تیپ C و D در روده گوسفند و بز بسیار بوده و به همین ادله در وضعیت زیر دام در گیر آنتروتوکسمی می‌شود:
1- مصرف بیش از حد شیر و یا غذای دانه ای (غلات) توسط بره ها و بزغاله ها .

2- در برهه زمانی نقاهت بیماری و یا این که استرس .

3- به دنبال ابتلای شدید به انگلهای دستگاه گوارش از قبیل نماتودها و کوکسیدیا .

4- هنگام پیدایش شرایط یا بیماری که منجر به کاهش حرکات دستگاه گوارش شود .

میش های باردار باید 4-3 هفته پیش از زایمان برای بیماریهای کلستریدیایی[3] واکسینه شوند(معمولا کلستریدیوم پرفرنژنس تیپ c & d و کزاز[4]) .میش های واکسینه گردیده پادتن ها[5] را از شیوه ماک به بره های تازه زا منتقل می کنند . میش هایی که هیچوقت واکسینه نشدند یا آنهایی که وضعیت واکسیناسیون نامشخص دارند به 2 واکسیناسیون با فاصله 2 هفته نیاز خواهند داشت .

عفونت
های انگلی
انگل‌هاى داخلى متعددى وجود دارد بره ها را آلوده می کنند، مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: تنیاى رودهٔ گوسفند و انگل‌هاى معدی-ریوى (قزل‌قورت) . کپلک(فاسیولا هپاتیکا)، انگل دیگری هست که بخصوص در شمال کشور‌ایران و مازندران فراوان شایع می باشد اما در بره های شیرخوار موضوع دقت نمی باشد . این انگل که در کبد حیوان زندگى مى‌کند، وجود او در گوسفند باعث علائمى مثل: ضعف، لاغری، تورم زیرگلو، کم‌خونی، آب آوردن حفرهٔ بطنی، لاغرى و ریزش پشم مى‌شود .

تنیاى رودهٔ گوسفند: این انگل در روده‌هاى حیوان زندگى مى‌کند و باعث اسهال، درد شدید، و لاغرى مى‌شود . بره‌هاى جوان به این انگل آلوده مى‌شوند .

انگل‌هاى معدى-ریوى (قزل‌قورت):این انگل‌ها از استرونژیلوس‌ها بوده و در حیوان باعث لاغری، ضعف، کم‌خونی، شکنندگى پشم، سرفه، ناراحتى‌هاى تنفسی، اسهال سیاه یا این که قهوه‌اى مى‌شود . این انگل در بخش ها مالامال باران عمده شایع می‌باشد و هر ساله تعدادىاز گوسفندان در اثر ابتلاء به این انگل از میان مى‌روند . حیوان در اثر خوردن علوفهٔ مراتع آلوده و کثیف به انگل‌ها آلوده مى‌شود . براى از دربین بردن این انگل‌ها مى‌باید از داروهاى ضدانگلى به کارگیری شود .

مهمترين برهه زمانی براي كرم كشي یا این که خوراندن دارو های ضد انگل داخلی برای يك ميش( 4-2 هفته) قبل از بره زايي است، زيرا ميش هاي حامله و شيرده كاهش مصونيت موقتي را تحمل مي كنند( به علت تغييرات هورموني) كه سبب به افزايش پيش از زايماني تخم هاي كرم انگل در ميش می‌شود . كرم كشي با يك كرم كش[6] اثرگذار به ميش ها كمك خواهد كرد كرم ها را دفع كنند و انتقال لارو هاي كرم به بره هاي نو زا كاهش يابد . با كرم كشي در اواخر آبستني ميش هايي كه در فصل بهار به چراگاه بر مي گردند توشه كرم كمتري را به چراگاه حمل مي كنند .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

درمان:
بيمار را بايد سريعاً ذیل معالجه قرار داد .
برای معالجه از محلول بروگلوکونات کلسيم با غلظت%25 به کار گیری می‌شود .
800 1000 از اين cc ( 600 650 )kg برای گاوی با وزن 350 )kg محلول را به کار گیری می کنند . و برای گاوی با وزن 500 از اين محلول کافی می‌باشد .
cc، (600 در حالتی که محلول 40 % جان دار باشد، دوز مصرفی را نصف بايد حساب و کتاب نمود .
نيمی از اين محلول را بصورت زير پوستی و مابقي آن تزريق می گردد .
تزريق میکنيم . I .V
هشدار: کلسيم را آهسته بصورت زيرا در شرای سريعاً بداخل رگ تزريق شود، ممکن میباشد باعث آريتمی وايست قلبی شود .
پس بايد محلول کلسيم را همراه با سرم قندی يا سرم به حيوان تزريق کنيم . I .V

ماشین آلات تولید خوراک دام
فيزيولوژيک بصورت هرگاه
آرتيمی قلبی مشاهده شد، تزريق را مي بايست متوقف نمود و مابقی کلسيم را بصورت زير جلدی تزريق آرد .
در درمان تب شير میتوانيم 20 30 سي سي فسر نيز در سرم تجويز کنيم .
*
در حالتی که حيوان به معالجه جواب ندهد ، در اين وضعیت بايد بفاصله 12 ساعت، معالجه را حداکثر دو نوبت ديگر تکرار کنيم . و بهتر هست در درماﻧﻬای دوم و سوم از استعمال شود . C .M .P محلولهای دامی که علاوه بر هيپوکلسمی، مبتلا هيپوفسفاتمی هم باشد، عليرغم معالجه با کلسيم، توانمند به بلند شدن نيست و حتماً بايد فسفر تزريق شود .
معمولاً % 85 75 گاوهای مبتلا به درمان در تزريق اولیه پاسخ می دهند .
25%
15 بقيه، يا آﻧﻬايی میباشند که نياز به کليسم بيشتری دارا‌هستند و يا از گاوهايی می‌باشند که بيماری آﻧﻬا می باشد .
(Complicated) همپا با بيماريهای ديگر درصورتی که درجه حرارت حيوان به علت در آفتاب ما ندن يا 39
)، بايد حيوان را به o ) وجود هوای گرم بالا باش سايه منتقل کنيم و بعد از آن با آهستگی کلسيم را به حيوان تجويز کنيم زيرا تجويز کلسيم سبب افزايش دمای تن می شود .
معمولاً موقع درمان با کلسيم، حيوان شروع به لرزش میکند که طبيعی هست .
گاهاً با تجويز کلسيم به دام مبتلا به تب شير، مرگ ناگهانی رخداد می افتد .
علت اين رخداد اضطراب، ترس و تشويشی
می باشد که گاو داراست و نسبت به آدرنالين يا اپي نفرين ترشح شده در بدن، حساسيت زيادی دارا هستند که با تزريق کلسيم اين فرمان تشديد و باعث مرگ ناگهانی دام می شود .
در اين گاوان تا بهبودی کامل، از دوشيدن گاو بايد جلوگيری شود .
پيشگيری:
الف
) به هر طريق که ممکن میباشد از بی اشتهايی دام در آخرها بازه زمانی حاملگی و پس از زايمان بايد جلوگيری شود .
برای اين کار می بضاعت از هورموﻧﻬای آنابوليزان (مانند تستسترون) به کارگیری کرد .
برای اف زايش اشتها در گاو نر از پروژسترون و در دام ماده از تستسترون به کار گیری می کنيم .
البته در‌صورتی‌که فقط يک يا دو دوز مصرف کنيم میتوان برعکس استعمال کرد .
p
ب) نسبت ca
در ماه آخر آبستنی را به نفع فسفرتغيير دهيم .
بهترين موقعیت 3 3 1
/ هست . برای اينکار می توانيم %5 از کنستانتره را به منوفسفات سديم اختصاص دهيم تاترکيب فوق بالانس شود .
بصورت خوراکی (يا تزريق D ج) استفاده از ويتامين بمدت 5 روز گذشته از زايمان ) D 20 ميليون واحد ويتامين به حيوان می دهيم آه يک روز پس از زايمان نیز تکرار هشت روز ،D می گردد . يا اينکه 10 ميليون واحد ويتامين 3 مانده به زايمان تزريق می کنيم ولي نقص‌ می باشد ، زیرا مدت دقيق زايمان مشخص نيست و تقريبی هست .
درباره ی ) موثرترين عملی ترين راه،اسيدی کردن جيره دام در مقطع بی آبی می باشد .
در جيره غذايی، کاتيوﻧﻬا (يوﻧﻬای مثبت ) مهم، سديم و پتاسيم ها می باشند .
میباشد .
S و - 2 Cl− همچنين آنيوﻧﻬای (يوﻧﻬای منفی) با اهمیت افزايش کاتيوﻧﻬا سبب ساز قليائی شدن جيره می شود و در نتيجه باعث مستعد شدن حيوان به بروز تب شير می گردند .
بنابراين بايد مجموع کاتيوﻧﻬا منهای مجموع آني وﻧﻬا عددی منفی باشد تا از بروز تب شير جلوگيری شود .
(Na++K+)
- (Cl + S عدد منفی = (- 2 برای آمنيوتيک کردن جيره گاوهای پا به ماه می - بضاعت از کلريد منيزيم، سولفات منيزيم و سولفات 100 – 50gr آمونيم به کارگیری نمود .
به ازاء هر راءس گاو از اين ترکيبات کافی میباشد .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 5 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

سندرم
گاوهای زمینگیر به وقوع درمانگاهی یک بیماری که کارداران شناخته شده و عوامل ناشناختهای منجر پیدایش آن میشوند، سندرم میگویند . به هر دلیلی که دام زمینگیر شود و بمدت 4 6 ساعت روی زمین نشسته باشد، به علت وزن متعددی که دارد، روی عضله ها و عروق خونی ماهیچهها فشار آمده و عضله ها میشوند . در ادامه (ischemia) دچار عدم خونرسانی ایسکمی، نکروز ماهیچه‌ها حادثه میافتد . در شرای برهان زمین- گیری تب شیر باشد، علیرغم درمان به علت نکروز عضلانی حیوان کار کشته به بلند شدن نمی‌باشد .
مهمترین
علت بروز این سندم عامل ها پایین میباشد: 1)
معالجه ناقص تب شیر 2)
دیر معالجه کردن حیوان در گیر به تب شیر 3)
ایجاد تورم به علت دشوار زایی در کانال زایمان 4)
آسیبهای عضلانی Obturator
5) آسیبهای عصبی مانند فلج عصب 6)
شکستگیهای استخواﻧﻬا p-k- 7) عدم تعادل الکترولیتهای سرم (کمبود( . . .
mg ca , کاهش پتاسیم سرم (هیپوکالمی) یار با کاهش فسفرسرم (هیپوفسفاتمیا )، در گاوها سبب برزو سندرم می‌شود که حیوان خودش را به (Creeper Cow) گاوهای خزنده این طرف و آن طرف می‌کشد و قوی به بلند شدن نمی باشد . برای معالجه هیپوکالمی میتوان از 3 الی 4 لیتر سرم رینگر استعمال نمود . ولی مراقب آرتیمی می بایست بود .
در 10 % گاوهای در گیر سندرم زمینگیری، میوکاردیت خراب گزارش گردیده میباشد که عامل احتمالی آنرا تزریق مکرر و بیش از حد کلسیم می دانند .
علائم

ماشین آلات تولید خوراک دام
بالینی: جايگاه حرارت، تعداد ضربان قلب و تعداد تنفس در حد ارگانیک است . گاو توانا به غذا تناول کردن و دفع و ادرار هست و کاملاً هشیار می‌باشد .
برخی از گاوها تقلایی برای بلند شدن مینمایند و برخی بی تفاوت روی زمین مینشینند . بعضا مواقع آرتیمی قلبی نیز وجود دارااست .
درمان:
بهترین رویه درمان این هست که یک بستر قابل انعطاف برای حیوان فراهم شود که می تواند تشکی از کاه و کلش با قطر فراوان باشد حتی تیوبهای تراکتور (که پس از غلطاندن حیوان باد گردیده هست )و هر چند ساعت یکبار حیوان را ﭘﻬلو به ﭘﻬلو کنیم و نواحی توکل گاهی حیوان را ماساژ دهیم .
بعضا سفارش میکنند یک دوز کورتیکواستروئید به حیوان تزریق شود که اثر ضدالتهابی دارد و از نکروز عضلانی جلوگیری می‌نماید .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 فروردين 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پور

میزان مصرف سالانه نان برای هر نفر ایرانی ۲۰۰ ۱۸۰ کیلو گرم برآورد گردیده که از این میزان ۳۰ ۲۰ درصد به تیتر ضایعات نان (نان خشک) و یا ضایعات نانوایی از چرخه مصرف بدون واسطه برای انسان خارج می شود . با اعتنا به این که عامل ها دخیل در حدوث این ضایعات از مدل گندم، طریق ایجاد و انبارداری آن تا تنظیم آرد، پخت و توزیع نان گسترده و متفاوت بوده، به حیث نمی برسد که در کوتاه و یا این که چه بسا بین مقطع دولت بتواند بر این خلل برنده آید؛ لذا می بایست برای دستیابی به روشهای منطقی برای فایده برداری ازاین ضایعات تلاش شود . به کارگیری در تغذیه نشخوارکنندگان فقط کاربرد فعلی ضایعات نان و نانوایی می باشد که به باور برخی صاحب و مالک نظران با این کاربری نمی بضاعت ضایعات نان را هدر رفته تلقی نمود . هم اکنون آنکه این مواد از ارزش بالقوهء فراوان بالاتری برخوردار هست و قابلیت و امکان به کار گیری به تیتر جزیی از طعام حیوان‌ها تک معده ای از جمله طیور، آبزیان و حیوان‌ها خانگی را داراند . عدم امکان دسترسی مداوم به انبوه این ضایعات، عدم ثبات ترکیب آن ها و مهم تر از همه آلودگی به کپک و مقادیر خطر ناک سموم قارچی، از گزاره سختی ها توسعهء استفاده برداری اثبات از آن‌ها برای انگیزه فوق می باشد . چشم انداز عدم بضاعت و توان دولت در کنترل بین برهه زمانی و یا این که کاهش اثرگذار ضایعات نان و نانوایی، سرمایه گذاری برای ایجاد کارگاه ها و صنعت های مقتضی برای فرآوری متمرکز این ضایعات در هر استان و یا این که منطقه از سرزمین را منطقی و اقتصادی می نماید . محصولاتی همچون پودر یا این که گرانول " نان چرب"، پودر نان دربردارنده مواد باند شونده با سموم قارچی، خمیرهای با مخلوط متعدد برای رشد لارو حشره‌ها به عنوان منشا پروتئین حیوانی برای خوراک دام و اشکال غذا برای حیوانات خانگی در ادغام با موادی همچون ضایعات کشتارگاهی، از گزاره موارد قابلیت استفادهء گسترده از ضایعات نان و نانوایی در فیس توده آوری و فرآوری متمرکز آنان در واحدهای صنعتی می باشند .

ماشین آلات تولید خوراک دام
طی دههء اخیر مسائل ضایعات نانوایی، بخصوص نان خشک، از پاراگراف مسایل زمینه دقت و بحث برانگیز در محافل علمی کشاورزی جمهوری اسلامی ایران بوده است . در قضیه ضایعات نانوایی اعم از نان، خمیر و یا آرد آماری دقیق و مبتنی بر برآوردهای علمی در دست نمی باشد . لیکن باور بر این است که حدود ۳۰ ۲۰ % از نان تولیدی کشور به چهره ضایعات نان خشک غیر قابل مصرف می باشد (۱، ۳ و ۴) . برغم تلاشهای فزاینده ی دولت برای مهار ایجاد نان خشک و ضایعات نانوایی از روش اعمال تمهیداتی همچون: اجرای قانون ها نو در پخث نان، تجهیز نانوایی ها با ماشین آلات مدرن، افزایش ارزش نان و ۰۰۰ هنوز بخش قابل توجهی از نان و یا این که به عبارت دیگر گندم تولیدی به چهره ضایعات، و غیر قابل مصرف برای آدم می باشد . مادامی که شیوه عرضه و پخت نان به حکم ذوق وسلیقه و ذائقه مردمان ایران، به صورت فعلی (عرضه و مصرف نان گرم ) ادامه دارااست ، انبوه ضایعات نانوایی واقعیتی اجتناب پذیر خواهد بود . در بازخورد با این موضوع، از طرفی بایستی، ارایه و اعمال تمهیداتی مداوم برای تقلیل و نهایتا حذف ضایعات پیگیری شود و از طرف دیگر بایستی ضایعات تولیدی بنحومطلوبی مسئله به کار گیری قرار گیرد و هدر نرود . این نوشتار به تحلیل عوارض وجود ضایعات نان و نانوایی نمی پردازد، به رویکرد های کاهش این ضایعات نیز اشاره ای ندارد . لکن به نحوهء برخورد با این معضل و چگونگی کاهش زیانهای ناشی از اتلاف نان و یا به عبارت دیگر گندم می پردازد . نگارنده بر این اعتقادوباور میباشد که به نسبت دادن تمام شواهد موجود، چالش وجود ضایعات نان و نانوایی برای تعدادی دههء دیگر در مرزو بوم ما وجود خواهد داشت لذا ترجیح می دهد نگاه خود را از "ضایعات بودن" به "مواد اول بودن" آنان معطوف کند و در پی یافتن راههایی برای به کارگیری از آن‌ها باشد .
حال
و آتی ایجاد نان کم آب و ضایعات نانوایی براساس گزارش سازمان غله و نان در خصوص ر اکنون حاضر بالغ بر ۵۲۰۰۰ نانوایی در مرزوبوم فعال می باشند . در کل مرزوبوم هر ساله ۹۱۳۴۳۱ بدن نان و ۹۳۲۴ بدن آرد ضایع می شود (۱) . به رغم وجود اعداد و ارقام متفاوت و متنوع در گزارش ها و مقاله‌ها سمینارها و گرد همایی ها لبریز صریح می‌باشد که این آمار جز در مواقعی دوچندان محدود (۱، ۳) مبنای علمی و تحقیقاتی ندارند . مسلم میباشد که، سیاست های دولت در به کار گیری از ارقام مطلوب گندم، بهبود مدیریت انبار داری گندم، تغییرروشهای پخت نان و ارتقا کیفیت نان تحویلی، همه و همگی به میزان اندکی در کاهش ضایعات نان اثر گذار بوده است . ذائقه و سلیقه مردمان در به کار گیری از نان گرم و عدم استقبال از نان های حجیم و فانتزی موضوعی است که به سهولت و در کوتاه برهه زمانی قابل تغییر و تحول نمیباشد . لذا شواهدی دال بر موفقیت سیاست های متفاوت دولت از تولید و انبار داری گندم تا روش های پخت و عرضهء نان برای در اختیار گرفتن ضایعات نان و نانوایی در کوتاه ومیان بازه وجود ندارد .



:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 2 فروردين 1398 | نظرات ()